tirsdag 19. januar 2010

Meksikansk fastfood

Ja, så var man tilbake i gamlelandet igjen. På jobb, med en godt fungerende jetlag og hodet fullt av inspirasjon og ny kunnskap. Jeg har vært en uke sammen med ihuga amerikanske matbloggere på Food Blogger Camp på Club Med i Ixtapa (Mexico) og jeg har lært mye. Både om matfoto, matstyling, matskriving og om tekniske løsninger for blogger. Jeg kommer sikkert tilbake til endel av disse tingene i løpet av vinteren, men i dag vil jeg fortelle dere at jeg drømmer om mer av denne meksikanske snacken.

I forrige uke reiste vi fra Ixtapa til Zihuatanejo, for å besøke det store matmarkedet der. Vi spise oss gjennom tacostand for tacostand. Deilig og ganske sterkt. Da jeg kom ut i dagslyset igjen møtte jeg på denne damen som lagde istand forskjellige snacks.









Hun skrellet grønne, umodne mangoer og hadde dem i en pose med limejuice, salt og tørket chili. Det og en plastgaffel var alt som skulle til for å lage en god picklesliknende snack.






Jeg kjøpte meg noen umodne mangoer i går, så jeg skal se om det "virker" med lime, salt og litt Chili Explotion (fra Santa Maria), men jeg er redd for at dette kanskje er et av disse fantastiske feriesmakminnnene som ikke blir helt det samme når det er snø, kuldegrader og ullsokker i nærheten.

6 kommentarer:

Leila sa...

Oi, trodde jeg leste feil her nå...men skjønte nettopp at du må ha vært på samme camp som min helt, Mr.Lebovitz himself! Heldiggris! :D

...og da mener jeg også maten ;-)

Var DL - og de andre ålreite folk i virkeligheten også?

Så ut som en mathimmel i alle fall. Håper du koste deg!

Ingvild sa...

Sånne matferieminner har en lei tendens til å forbli nettopp minner desverre... Jeg drømmer fortsatt om de eplemosfylte bagelsene jeg kjøpte ved inngangen til gamlebyen i Jerusalem for 15 år siden...

Gleder meg veldig til å høre mer fra bloggcampen i Mexico. Har vært innom campbloggen og drømt meg bort mer enn en gang i vinterkulda:)

Klem Ingvild

Lekkermunn sa...

Leila: Hehe, neida det var riktig det. Jeg har til og med vært vitne til at David har gjennomført sin vannaerobic. Har hatt en fantastisk uke, med mange flinke folk. Mattbites.com (matfotograf) og adamcpearson.com (matstylist) var og er fortsatt min favoritt. Det kunne ikke selv David Lebovitz rokke ved.

Ingvild: Jeg tror kanskje ikke at umodne mangoer kommer til å bli en vinterslager, men jeg skal helt klart gi det en ny sjanse til sommeren. Har du prøvd å lage bagelsene igjen?

Unknown sa...

For en fantastisk reise det må ha vært... håper vi får høre mer om turen .. nam her ville jeg vært, Mexico har fantastisk mat

Nancy Singleton Hachisu sa...

OK, I didn't see this one in the market. I'm jealous. They whisked us through and I tried to be restrained in my eating. But next thing I knew, we were leaving (and my tummy was still waiting for the next lovely morsel). Great photos, by the way.

Anonym sa...

...om jeg ikke tar helt deil, så er dette en annen type mango og ikke en umoden "vanlig en :-) spiste det samme i Thailand og det er helt fantastisk! :-)