fredag 6. februar 2009

Danske frikadeller

Son nevnt tidligere denne uken har jeg dagdrømt om danske frikadeller i det siste. Og i går kveld ble de endelig laget. Jeg spiste noen få til middag mens resten puttet jeg rett i fryseren. Neste helg har jeg nemlig invitert familien på dansk søndagslunsj og da skal de dekke danske rugbrødskiver. 
Det er nok nesten like mange oppskrifter på frikadeller som det er dansker, så jeg tok et blikk på smørbrøddronningen Ida Davidsens oppskrift. Jeg endret likevel noe på den, da jeg ikke fikk tak i kalvekjøttdeig. Mange av Ida Davidsens smørbrød har fått navn etter danske kjendiser og denne oppskriften følger med smørbrødet Uffe Ellemann Jensen (tidl. dansk utenriksminister) og er opprinnelig oppskiften til hans kone Alice.


Danske frikadeller

400 gram kjøttdeig av okse
600 gram kjøttdeig av svin
3 egg
100 gram mel
1 stor løk (grovhakket)
2,5 dl blå Farris
1 ts Provencekrydder
1 ts salt
1 ts pepper

Bland alle ingrediensene sammen og sett blandingen i kjøleskapet i minimum 30 minutter. Deigen ble veldig løs så jeg kunne ikke forme frikadellene i hånden. Jeg brukte to skjeer og la deigen forsiktig i stekepannen. I motsetning til svenske kjøttboller er de danske variantene ofte litt flatere, så dytt deigen litt ned etter at du har lagt den i panna. Stek frikadellene i en blanding av smør og olivenolje.

 

3 kommentarer:

Strikkelaura sa...

Disse så veldig gode ut, må prøves!

A.Idsøe er min favoritt. Må ha pinnekjøtt derfra hver jul.
Gutta på Haugen selger litt pølser og annet derfra.
God helg!

Strikkelaura sa...

Ups, så ikke at du allerede hadde blitt tipset om gutta på haugen ;-)

Terje sa...

Høres kjempegodt ut! :) Må prøve... Hilsen, Sussi