tirsdag 28. april 2009

Marokkansk kylling

Det begynner å bli en stund siden jeg var på Smak '09, men jeg spiser fortsatt av varene jeg fikk med meg hjem derfra. Fra Stange fikk jeg med meg kraft, sauser og noen pakker med kyllinglår. I helgen gikk de siste lårene (som har ligget i fryseren). Siden jeg nylig har fått påfyll med krydder fra Fes i Marokko ble det kylling med marokkanske smaker. Jeg hadde bare salat ved siden av, så jeg brukte to lår per person.


Marokkansk kylling
(per pers)
2 kyllinglår (Stange)
1 ts malt koriander
1 klype chilifrø
1/2 ts sennepspulver
1 ts malt paprika
1 ts spisskummin
1 ss flytende honning
1-2 ss olivenolje
saften av 1/2 sitron
fersk koriander


Sett ovnen på 200 grader. Ha de tørre krydderene i en middels varm og tørr panne, og rist de i ca et minutt. Ha så krydderet i en bolle med honningen, oljen og sitronsaften. Ha litt olje i pannen og stek kyllinglårene i noen minutter, slik at de får en fin farge på skinnsiden. Ha lårene over i en ildfast form og hell krydderblandingen over. Ha gjerne noen sitronbåter i formen også. Stek kyllingen i ca. 50 minutter. Ta gjerne formen ut av ovnen et par ganger i løpet av stektiden og bruk en pensel til å få krydderet til å sitte på lårene. Jeg satte ovnen opp på grill (250 grader) i ca to minutter på slutten av steketiden. Ha nyhakket fersk koriander over før servering.


2 kommentarer:

Den hvetefrie jenta sa...

For en fantastisk matblogg du har laget, jeg kommer innom igjen!

Lekkermunn sa...

Freja: 1000 takk skal du ha. Du er hjertelig velkommen når som helst :-)