torsdag 7. mai 2009

Mini-blinis med røkelaks

Utvalgte av ferdige snacks- og småretter et betydelig større i det store utland enn det er her hjemme. Men hvis man skal tenke etter prinsipper om at alt skal lages fra bunnen av ville man selvsagt ikke kjøpt disse ferdigproduktene selv om man hadde hatt de i butikkhyllene her hjemme. De er nemlig like fulle av tilsetningsstoffer som de ferdige produktene her hjemme. Men noen ganger kan man jo la seg sjarmere av det som er annerledes og som man ikke har selv. 

Vertinnen Alex i Paris (fra mitt siste besøk) hadde posene fulle av ferdige småretter da vi dro hjem etter hennes lange arbeidsdag. Det var svisker innpakket i bacon, små kinesiske frityrstekte retter - alt ferdig og frossent. Og så var det ferdigstekte mini-blinis - små russiske pannekaker som lages med bakepulver, slik at de hever. De kan minne litt om sveler, men de er ikke så søte. Fikst ferdig fra kjøledisken på Monoprix.

Jeg kunne selvsagt funnet en blinisoppskrift i en kokebok eller på nettet, lagt den ut her og latet som om jeg hadde laget de selv, men her kommer ingenting på trykk som jeg ikke har laget, testet og smakt selv - så her får du selv en liten jobb. Finn en blinisoppskrift, lag små blinis (disse kan lages i forveien og kun varmes opp i ovn eller i panne før servering) og så serverer du dem med røkelaks og en saus av crème fraîche, dill, pepper og sitronsaft. 

Kanskje en idé til 17.mai-frokosten?



2 kommentarer:

~SerendipityCat~ sa...

Blinis er kjempegodt! Jeg lagde det som forrett til nyttårsaften. Husker ikke hvilken oppskrift jeg lagde, men at det var noe lignende som svele-oppskrift med litt salt og bakepulver ja. Det som tok lengst tid var å steke alle de små plettene, men jeg syns det var verdt det. Dessuten snacksa jeg de som ikke ble spist opp dagen etter med rømme og fenalår på - snadder!

Lekkermunn sa...

Serendipity Cat: Dagen der på-varianten hørtes også veldig god ut. Enten de gikk til nyttårskonsert eller hopprenn :-)