onsdag 12. august 2009

En italiensk uer

Etter å ha spise fantastisk god uer i Nordland i sommer tenkte jeg at jeg skulle prøve meg selv. De hadde kun hele fisk på fiskebutikken, så jeg ba fiskehandleren om å skjære filetene til meg. Hjem bar det - og så ble denne sunne, gode og superenkle retten til.

Italiensk uer

filet av uer
sorte stenfrie oliven
cherrytomater
ristede pinjekjerner
basilikum
noen fedd fersk hvitløk
salt & pepper
olivenolje

Sett ovnen på 200 grader. Legg fileten i en ildfast form og ha på salt og pepper. Legg halve tomater, oliven og hvitløk i formen og la et lett drypp med olivenolje over. Stek filetene i 12-15 minutter. Imens rister du noen pinjekjerner. Når fisken er ferdig legger du pinjekjerner og bakilikum i formen - og serverer. Hvitløken tok jeg ut før servering. Jeg syntes stektiden var for kort til å spise den, men den gav litt smak og lukt til oljen.
Jeg kokte små nypoteter til - de kuskte jeg lett med en gaffel (med skallet på) og rørte inn litt smør, salt, pepper og revet sitronskal.


Ingen kommentarer: