mandag 24. august 2009

Lemonade

Få filmer har gjort meg så sint som filmen Sitrontreet. Jeg så den i sommer og den har gnagd på mine tanker siden. Men hvis jeg legger Midt-Østen-politikken til side og heller tenker på den flotte og sterke kvinnen i hovedrollen (spilt av Hiam Abbass, hun spiller også i fantastiske The Visitor), så har jeg nå i flere måneder tenkt at jeg har lyst til å lage lemonade - slik som Selma lager og serverer sine gjester.
Jeg regnet med at sommeren var over, men gårsdagens varme gav meg grunn til å lage lemonade likevel. Det var godt og varmt vær, og noen timer i solen gjorde nesten en hel sommer. Dette er mitt forsøk på Selmas lemonade, uten oppskrift, kun sett på film. Syrlig, frisk, litt søt, men ikke for søt.

Lemonade

5 sitroner
1 dl sukker
1 liter vann
isbiter

Skyld sitronene godt. En sitron skjærer du opp i småbiter og har i en mugge. Press saften av de siste fire sitronene og ha saften og fruktkjøttet i muggen. Rør ut sukkeret i 1 dl kokende vann. Hell sukkervannet og 9 dl iskaldt vann i muggen. Fyll på med isbiter.
Friskt og godt, og kanskje den siste smaken av varm sommer i år. Hvem vet.


3 kommentarer:

wine-fueled narcissism sa...

Denne vil jeg prøve, med litt mindre sukker. Jeg spiser sitroner som frukt. :)

Gretten sa...

Jeg vet det er barnslig, men jeg må bare spørre; hadde det vært godt med gin i dette også?

Lekkermunn sa...

Wine-fueled narsissism: Så tøff du er, jeg syntes det blir litt for surt. Men gled deg, i neste uke legger jeg ut en oppskrift på en fantastisk sitronterte.

Gretten: Jeg syntes ikke det var så barnslig :-) Funker sikkert med gin, men min første tanke når jeg smakte var; vodka. Jeg tror det funker bedre. Men hvis du har mye gin på lager, kjør på!