torsdag 13. august 2009

Oliven- og basilikumsbrød

I 1995 var jeg student i Bergen og på et tidspunkt løp jeg febrilsk mellom alle steder som solgte blader i byen. Jeg hadde nemlig sett i et svensk interiørblad at det skulle komme et svensk matblad med navnet Elle à la carte (nå: Elle mat och vin). Jeg fikk dessverre ikke tak i det første nummeret, men siden nummer 2/95 har jeg vært en meget trofast leser. Med tiden har utvalget av matblader blitt betydelig bedre. Det har kommet er rekke gode norske blader, i tillegg til at det utenlandske utvalget er enormt. Og jeg handler og handler. Jeg kan til og med finne på å handle matblader på språk jeg ikke forstår. Da ser jeg etter hvilke ingredienser som brukes, i tillegg til at jeg ser på hvordan fotografene uttrykker seg gjennom bildene sine. Problemet mitt er at jeg ikke kaster matblader..... Så i tillegg til ca 200 kokebøker, har jeg mange hundre matblader......og nå begynner de å slite meg ut.
Så dette er saken, jeg begynner nå med de eldste bladene og titter igjennom hvert enkelt blad - hvis jeg finner noe som fortsatt ser innbydende og godt ut, så lager jeg det nå. Og så kaster jeg bladet. Jeg har jo ikke lenger kontroll på hvilke oppskrifter jeg har. Den spesialbygde bokkyllen på kjøkkenet tåler ikke mye mer før en kollapser og nye blader kommer jo stadig i hus.
Så første økt i oppryddingsprosjektet er dette brødet. Jeg hadde oliven igjen etter uermiddagen min tidligere denne uken- og så fant jeg en oppskrift på olivenbrød i Elle à la carte 2/96. Jeg har endret litt på oppskriften og lagt til friske urter, så det ble selvsagt ikke helt som i bladet, men ideen kom iallefall fra et blad (som nå er kastet)
Brødet ble veldig godt - fint til en piknik, til koselig kveldsmat eller til en god suppe.

Oliven- og basilikumsbrød

13-14 dl hvetemel
6 dl vann
1 pose tørrgjær
2 ss olivenolje*
2 ts salt

til olivenmiksen
2 dl stenfrie sorte oliven
3 ss olivenolje*
en nevn med hakket basilikum
grovt salt

*Jeg hadde en flaske med O&Co. basilikumsolje og brukte den.

Ha hvetemel i en bakebolle og tilsett tørrgjær, salt, olivenolje og vann. Rør deigen smidig, men ikke altfor fast. Min deig var litt rennende. La deigen heve i to timer. Finhakk olivenene og basilikumen og ha det i en skål med oljen.
Sett ovnen på 260 grader. Elt/kjevl deigen ut til et et stort rektangel. Smør olivenmiksen utover - rull deigen så sammen og legg den som en sirkel på et brett. Skjær noen hakk ned i deigen, slik at du kommer ned til olivenmassen. La deigen etterheve i ca. 30 minutter. Pensle brødet med olivenolje og ha litt grovt salt på til slutt.
La brødet stek i ca 15 minutter på 260 grader. Sett så varmen ned til 150 grader og stek videre i ca 20 minutter. Avkjøles på rist.

1 kommentar:

Akeleiedamen sa...

takk for fin oppskrift. Jeg må kjøpe inn ny potte med basilikum nå:-)