tirsdag 3. november 2009

Gresskarsuppe


For tiden sitter det en flink webdesigner og lager nye sider til Lekkermunn. Mannen er amerikansk, han skulle jobbe for meg i helgen og det var Halloween. Derfor ble det gresskarsuppe og hjemmelaget brød med gresskarfrø til den mannen - levert på kontoret hans.

Gresskarsuppe

4 muskattgresskar (ofte kalt butternut squash)
2 terninger hønsebuljong
1 liter vann
6 sjalottløk
1 ss tørket koriander
noen tørkede chilifrø
1 ts paprikapulver
1 ts spisskummin
salt & pepper

Gjør først gresskarene klare, skrell og rens - og fjern frøene. Skjær så gresskaret opp i mindre biter. Jeg stekte først gresskarbitene litt i panne med smør, før jeg hadde de i en gryte med biljong, vann og krydder. Så kokte jeg alt sammen på svak varme i en time. Smak til med salt og pepper til slutt. Til slutt brukte jeg stavmikser i gryta, men jeg lot noen gresskarbiten få beholde sin opprinnelige form.
Server med godt, ferske og gjerne hjemmelaget brød.


Ingen kommentarer: