fredag 21. november 2008

Les trois cochons - København

Jeg innrømmer det med en gang, jeg har gjort slett bloggearbeid de siste dagene. Etter feriedagene mine var det noe hektiske dager på jobb, så var det jobb i Berlin og bare utespising. Nå sitter jeg på et hotelrom i København og jeg er uten kjøkken igjen. Neste uke er der fire dager på hotell igjen! Så dere får leve med en restaurantanbefaling denne gangen. Fersk er den iallefall. Jeg blogger fra hotellsenga og middagen ble fortært i går kveld.
Først kan dere jo få se hvordan utsikten var fra hotelrommet mitt i går kveld. Jeg bor endelig og for først gang på SAS Royal i København - og med rom i 16. etasje og med utsikt til tivoliets julemarked kunne jeg ikke klage på utsikten fra rommet.



Jeg er veldig glad i København og selv om jeg ikke får vært her så ofte som jeg vil er jeg stadig innom AOK (Alt om København) sine hjemmesider. Der har det ikke vært mulig å unngå all omtalen som Copenhagen Food Company - cofoco - har fått i det siste. De driver flere restauranter og gourmet take-away og de har fått mye god omtale. Derfor var det i går kveld ikke tvil om at jeg måtte prøve et av deres steder. Men en aldri så liten hang til det franske tenkte jeg at Les trois cochons (De tre grisene) var stedet for meg. Det er ikke en stor meny du blir presentert for, men det som var på menyen var bra. Forretten og desserten er allerede valgt for deg, mens du selv har tre valg på hovedretten. En trerettes koster 275 danske kroner.
Vi starten med et glass Kir Royal og koste oss i de fine, men ganske så uhøytidelige lokalene. På menyen stor det at forretten var en selection d'hors-oeuvres selon l'humeur du chef og i går kveld har kokken i humør til en quiche med spinat og ricotta, en blomkålspuré med blancerte blomkål og krabbe og en kålpølse med pære-choucrute (surkål) og sennep fra Alsace. Veldig godt alt sammen og hyggelig at man deler maten fra felles skåler og fat.
Til hovedrett hadde vi tre valg; laks med blåskjell, fennikel og Pernod, andeconfit med rødkål og svisker eller entrecôte med foie gras, jordskokker og portvinssaus. Vi gikk for entrecôten som gav et påslag på 50 kroner per pers. Overraskende nok var det kun to av de seks rødvinene på vinkartet som var franske, så dermed la vi 350 nye danske kroner på regningen med en 2004 Châteauneuf-du-Pape, Vignoble Fabre, Mont-Redon. Men den var verd hver krone. Hovedretten kom i rikelig mon og det var godt ettersom det var litt for mye fett på kjøttet for min smak. Men tilbehøret var nydelig og kjøttet var smakfullt og gåseleveren god.




Så var valget om vi skulle gå rett på desserten eller ta en rask tur innom osteverden. Vi slo til med ost og dermed hadde vi igjen lagt 50 nye kroner på regningen. Vi fikk en Brie de melon, en Langre og en Bleu d'Auvergne. Deilige oster servert med ristet rugbrød med havsalt, marinerte abrikoser med mandelflak og deilige hjemlagte kjeks.




Desserten stor heller ikke spesifisert på menyen og også den var trolig styrt av kokkens humør. Jeg tror kokken var i ordentlig Lekkermunnhumør og desserten ble i grunnen høydepunktet for min del. Vi fikk kardemommeis, den beste Crème brûlée jeg har spist (og jeg har spist mange) og en clafoutis med krisebær. Det ble en deilig avslutning på en hyggelig kveld, men godt selskap og god service. Jeg har forsøkt å få bord på cofocos Vespa på lørdag, men det ser ikke så lovende ut foreløpig. Det er helt fullt. Alle restaurantene har gode nettsider for nettbooking og du får opp alle ledige tider for bord når du søker på en dato.

1 kommentar:

Anonym sa...

Nam, dette så godt ut. Kanskje det er dit jeg skal neste gang jeg er i København?