mandag 10. november 2008

Scampi med koriander og lime

Da var det slutt på den korte ferien og jeg kan konstatere at november slett ikke er den beste måneden å vise frem Oslo på! Disse scampiene kom på bordet i helgen - som en av flere retter på en buffet. Scampi er rask og lett mat - det eneste som krever litt arbeid er rensingen. Kun en gang har jeg prøvd meg på de scampiene som er ferdig renset og kokt - og det gjør jeg ikke igjen. Jeg foretrekker de rå med skall - så renser jeg de heller selv. 


Scampi med vårløk og koriander

scampi
vårløk
fersk koriander
hvitløk
saft av lime
sesamolje

Det er enkle og rene smaker som kommer frem i denne rette. Rens scampiene og la de ligge en times tid i sesamolje og hakket hvitløk. Stek de så i varm panne med litt olivenolje. Ha vårløken i pannen det siste minutter. Legg de over på et fat og klipp koriander over før du gir de en dusj av limesaft. 



1 kommentar:

Janicke sa...

Lekkert! Takk - helgen er reddet takket være deg - som så mange ganger før. Beste matblogg!!!