torsdag 15. januar 2009

Sushi og te

Jeg har følelsen at det er flere enn meg her i Oslo som har funnet ut at januar er en spesielt fin måned for sushispising. Kontrasten til ribbefett, bacon og pinnekjøtt er total. Jeg har allerede vært i ilden flere ganger og ventetiden ved take away-henting har vært laaaaaang. 
Det er noen med renheten og sunnhetsfølelsen ved å spise sushi som gjør at jeg blir usikker på hva jeg skal drikke til. Det er som om man begår en kriminell handing ved å drikke brus, selv boblende Farris føles feil. Og det er ikke alltid at alkohol er på sin plass. På tirsdag var jeg innom et sushisted og hentet med meg middagen jeg skulle ha etter yogatimen min (veldig sunn og asiatisk kveld). Jeg gikk forbi Palais des Thés og kom på at vi hadde snakket om sushi og te da jeg var på tekurs før jul. 
Jeg suste innom og kjøpte med meg en pakke Bancha Hojicha, teen er spesielt anbefalt til rå fisk og jeg ble fortalt at den blant annet serveres på fantastiske Alex Sushi. 
Bancha Hojicha er en te som har blitt ristet over brennende kull. Som all annen te produsert i Japan er den en grønn te. Smaksmessig vil den ferdig trukket gi deg hint av tre og veldig svak vanilje og jeg er helt enig i at den passet godt med sushi. Jeg lagte teen i den smakstestkoppen jeg kjøpte på kurset og da bruker man 1 ts te, vann varmet til ca 85 grader (ta det av rett like før det koker) og fire minutter trekketid. 
I kveld skal jeg spise på Alex Sushi, men jeg har en følelse av at det blir noe kaldt og hvitt i glasset i kveld og ikke te denne gangen.

 

Ingen kommentarer: