onsdag 4. februar 2009

A. Idsøe kjøtt- og pølseforretning - Stavanger

I årevis har jeg hørt om og lest om den legendariste kjøtt- og pølseforretningen i Stavanger og i går kom jeg meg endelig inn dørene på Idsøe.

 

Etter to dager på Jæren fikk jeg nemlig en guidet gourmettur gjennom Stavangers gater av en god kollega. Min eneste ønske var et besøk på Idsøe og ellers var jeg åpen for det meste. A. Idsøe ligger i Verksgaten 3-5 og butikken har eksistert siden 1828, så det er mye kunnskap og erfaring i de veggene.
Jeg hadde litt dårlig tid i går, men jeg kom meg hjem til Oslo med bagen full av pølser og annet deilig kjøtt. Blant annet kjøpte jeg med meg chorizo og kylling- og kalvepølser. Og så kjøpte jeg med mergues (sterke nordafrikanske pølser) til en god venn fra Algerie og kjøtt til å lage danske frikadeller (som jeg har drømt om i ukesvis nå). 
Jeg håper det ikke blir så lenge til jeg kommer meg tilbake og da skal jeg nok få med meg noe godt kjøtt fra Prima Jæren.

 

4 kommentarer:

pepperkverna sa...

Idsøe har virkelig gode varer. De lager også en herlig lammeconfit. Og fine tapasboller. "Gutta på Haugen" selger også produktene deres, så stikk innom en tur der.

Janicke sa...

Jeg vet at du ikke er hylende begeistret for blogg-gaver, men nå ligger det altså en til deg hos meg. Fordi du har så fin blogg :-)

Anonym sa...

Har kjøpt en del Idsøe på Gutta på Haugen de siste årene, ja. Nå virker det som om de satser sterkere på mer kortreist kjøttmat fra Strøm-Larsen på Torshov. Ellers digger jeg en tur innom Brovold på Stange i Hedmark på vei til hytta. En antropologisk studie og glimrende øko-kjøtt.

e.

Lekkermunn sa...

Pepperkverna & Eirik: Jeg kommer meg nesten aldri opp til Gutta på Haugen - det blir i helt feil retning både i forhold til jobb, hjem og fritid....men jeg får vel karre meg opp bakene en dag snart. Og til Eirk; det er jo fint hvis de heller satser på Strøm-Larsen enn Idsøe. Det burde jo være mulig å få gosaker nærmere enn Stavanger. Jeg går med en stille drøm om å drive slaktebutikk i Oslo. Jeg må bare arve endel penger og foreta en total omskolering....Hedmark blir også helt feil vei for meg, jeg som stort sett farter opp Hallingdal:-)

Janke: Tusen takk skal du ha min kjære:-)