fredag 27. mars 2009

Madeleines med sjokolade

Klassiske, franske madeleines lages ikke med sjokolade, men smaksettes ofte med appelsinblomstvann. Men når jeg endelig fant ut at jeg skulle prøve de madeleines-formene jeg kjøpte for neste to år siden, jo da hadde jeg lyst på noe med sjokolade i. Så da ble det slik.

sjokolademadeleines

75 gram mykt smør
2 egg
0,8 dl sukker
1 ts vaniljesukker
1 1/2 dl hvetemel
1 ts bakepulver
2 ss kakaopulver




Sett ovnen på 175 grader. Smør formene hvis du har former som skal smøres. Jeg har silikonformer som kun skal vaskes før bruk. Visp sammen sukker og smør. Rør så inn eggene. Bland sammen bakepulver, kakaopulver og hvetemel - og bland det så sammen med resten av røren. Fyll formene ca 2/3 fulle. Steketiden vil variere avhengig avhengig av om du bruker små eller store former, men mellom 10-15 minutter vil være riktig. Kjenn på kakene med fingeren og ta de ut av ovnen mens de fortsatt gir etter for fingeren din - når de kjennes helt harde på overflater vil de mest sannsynlig bli for tørre. Avkjøles på rist, og stø litt melis over før servering.

 

Ingen kommentarer: