mandag 26. oktober 2009

Marokkansk lammegryte

Da jeg reiste til fjells forrige helg hadde jeg planer om å servere et lammelår. Jeg hadde sett en oppskrift hvor låret først ble brunet i panne - og så, trodde jeg, skulle det stekes i ovnen, på lav varme i 7 timer. Men jeg hadde ikke lest oppskriften ordentlig. Låret skulle nemlig i en kjele etter bruning, og stekes i kjelen, i ovnen. Jeg hadde ikke en kjele som var stor nok til dette, så jeg måtte finne på noe annet. Jeg tittet etter hva jeg hadde av krydder og jeg så raskt at jeg kunne lage en marokkansk gryte. Jeg skar kjøttet av lammelåret og laget noe helt annet enn jeg hadde tenkt.

Marokkansk lammegryte
(6 personer)

3 kg lammelår (ca 2,2 kg etter at beinet var fjernet)*
1ss paprika
1 ts chilipulver
1 ts kanel
1 ts karri

en god svekk rødvin (ca 3 dl)
2 bokser hakkede tomater
3 løk
4 fedd hvitløk
2 persillerøtter (skjæres i biter)
6 gulrøtter (skjæres i biter)
salt & pepper
revet sitronskall

I en stor gryte rister du det tørre krydderet i noen minutter. Brun lammekjøttet i en panne. litt og itt om gangen. Ha kjøttet over i gryta. Brun løken, ha hvitløken i panna rett før løken er ferdig og tilsett løken til kjøttet. Hell på rødvin og tomater og ta gryta koke på svak varme i 2 - 2,5 t. Skrell persillerot og gulrot og la gryta koke videre til rotgrønnsakene er møre. Smak til med salt& pepper og sitronskall. Jeg serverte lammegryta med couscous kokt i appelsinjuice og en halv buljongterning.


*Det er selvsagt lettere å kjøpe lammelår i skiver enn å skjære kjøttet av et lår (men jeg var på fjellet og hadde allerede et lår på lur)



Ingen kommentarer: