onsdag 29. oktober 2008

Le Palais des Thés, Oslo



De siste årene har det tatt helt av med kaffedrikkingen. Går du i et middagsselskap kan kaffedrikkerne få tilbud om både det ene og det andre fra kjøkkenbenkens enorme kaffemaskin, men tedrikkerne kan oppleve et ganske sørgelig utvalg av te. Noen ganger er man heldig (kanskje vertskapet drikker te til vanlig?) - andre ganger kan utvalget være begrenset til en Lipton Yellow Label og en Twinings grønn te med sitron. Hva er galt med Yellow Label vil noen si. Tja... Den er ikke god for å si den sånn. 

Jeg leser stadig om at tedrikking er så trendy, men for min egen del har det aldri vært en trendting. Jeg husker første gang jeg selv fikk velge meg en te i løsvekt. Jeg var omkring ti år og vi dro på lørdagshandling i Sandvika. Jeg tror mine foreldre i lang tid hadde prøvd å få meg på kaffekjøret, men det nyttet ikke. Jeg ville ha te. Den dagen fikk jeg både mitt første strikketøy (en utrolig stygg genser i hvite, gule og kongeblå striper) og min første te. Sort te med jordbær, kjøpt i en liten te-og kaffebutikk. Jeg kan fortsatt fornemme lunkten som steg ut av posen når vi kom hjem den ettermiddagen. 
Selv om det har blitt mange tekopper føler jeg vel at kunnskapene mine ikke het står til mengden drukket te. Kanskje er det fordi at utvalget er så enormt at man nesten kan bli litt matt. 

Den franske tekjeden Le Palais des Thés etablerte seg i Oslo for noen få år siden - det har blitt min hjemlige favoritt blant tebutikker. Jeg skal innrømme at jeg noen ganger nesten mister motet når jeg ser alle teboksene fra vegg til tak, hva skal jeg velge? Men takket være hyggelige og kunnskapsrike ansatte får du god hjelp til å finne frem i jungelen av grønn, sort og rød, røkt, fermentert, halvfermentert, med popcorn, uten koffein osv. Nå har jeg bestemt meg for å gå et skritt videre og jeg har meldt meg på tekurs. Jeg lover fyldig rapport etter kurset. 

 

 

Hver dag brygger de i butikken en te som du kan smake, i tillegg står det prøver av de fleste teene slik at du selv kan lukte uten å måtte be om hjelp for hver te du ville stikke nesen din nedi. 

I tillegg til te, finnes det et godt utvalg i tekanner - og gaveartikkler. Det meste av teen selges løs, men det er ogå mulig å kjøpe sett med teposer (med 9 forskjellige teer) slik at du kan prøve ut et lite kvanta av flere teer før du handler stort. 

Jeg har flere ganger fått gode råd om bruk av te som drikke til måltider (det kan jo være et alternativ til alkoholfri og vond vin til sjåfører og gravide - eller som et fullgodt altervativ til alkohol når du spiser sushi) Alt du får kjøpt i disse to butikkene er pakket i flott emballasje og ting herfra er flott for "vertinnegaver" når du skal bort. 



Du finner butikkene på Majorstua (i Vibesgate 10) og på Grünerløkka (Olaf Ryes plass 3) 

3 kommentarer:

Anonym sa...

Jeg har vokst opp med en britisk pappa og har drukket min andel av te med melk. Men bare med melk. Ikke noe sukker. Da ble det ikke noe te.

Bare elsker en kopp te. I storbritannia er det dette du tyr til dersom du har fått et lite sjokk eller er lei deg. Vet ikke om det er noen som følger med på britisk krim, men der får pårørende ofte en kopp te for å roe de ned. Jeg vet ikke om det er bevist at det har noen effekt, men placebo effekten er der.

Te kan også (ifølge Elizabeth S. Lingjærde "supermat") forebygge kreft og benskjørhet, senker blodtrykket, er godt for hjertet og forebygger solskader, allergihindrende og antagelig forebyggende mot senilitet.

Er helt enig med deg. Hvorfor selges i det hele tatt Lipton Yellow Label? Det er jo ikke god te i det hele tatt. Gi meg Rose te, Roibus med karamell, en god Earl Grey eller sødermalmste istedet.

Har endel venninner som også er glad i te. De har gitt meg link til Adagio teas: http://www.adagio.com/. Her kan man bestille te. Ifølge de er det viktig å bestille fra USA, da de har et mye større utvalg enn Europa siden. Har ikke prøvd ut siden enda (siden jeg har en hel skuff hjemme med forskjellig te og har shoppe stopp på te), men hun ene venninnen min har brukt den og er fornøyd.

Merker at jeg brenner litt ekstra for te :)

Jeg skal absolutt prøve med på Le Palais des Thes når skuffen er tom......

Anonym sa...

Har du forresten prøvd noen av teen derfra? Noen å anbefale?

Lekkermunn sa...

Maud: Jeg er enig med deg i at det har en tendens til å hope seg opp med te. Men jeg drikker i vei. Jeg har ikke vært så veldig begeistret for grønn te før, men jeg har funnet noen gode på PdT - Bland annet Thé des Alizés (også veldig god som iste) og The du Hammam (grønn te med roseblader og appelsinblomstvann - altså gode smaker fra Nord-Afrika og Midtøsten). Ellers liker jeg godt den sorte teen Fraise des Bois (med markjordbær). Jeg kommer gjerne med noen anbefalinger etter at jeg har vært på kurs. Juleteen er rett rundt hjørnet - og den var veldig god i fjor - den heter Thé No 25 (den finnes i både sort og rød) Jeg sitter på kontoret nå og skal ta meg en kopp med Thé des Moines (Munkete) :-)