mandag 8. mars 2010

Food Inc.

Jeg hadde virkelig håpet at Food Inc. skulle dra iland en Oscar for beste dokumentarfilm i natt, men slik ble det ikke. Hadde filmen vunnet Oscar hadde kanskje norske kinosjefer funnet ut at de burde sette opp denne filmen på norske kinoer. Men nå må dere gjøre som meg, bestille filmen på nettet.*
Filmen tar utgangspunkt i den enorme endringen som har skjedd i amerikansk matproduksjonen de siste 50 årene. Samtidig som produksjonen har blitt veldig industrialisert, så har fortsatt mange mennesker romantiske tanker om hvordan mat blir til. Disse romantiske forestillingene blir knust i Food Inc. De største amerikanske matprodusentene lever nemlig etter følgende ord: Faster, fatter, bigger, cheaper!

Det er journalistene Eric Schlosser (forfatter av bøkene Fast Food Nation og Chew On This) og Michael Pollan (forfatter av blant annet The Omnivore's Dilemma: A Natural History of Four Meals og Food Rules: An Eater's Manual)  som er fortellerstemmene (og fagkonsulenter) i filmen.


Selv om alt er større og mer omfattende i USA er jeg helt sikker på at filmen kan gi norske forbrukere et innblikk i hvordan matproduksjon (og da spesielt kjøttproduksjon) kan havne på de skrå bredder, hvis profitt, stordriftsfordeler og effektivitet skal overskygge alt som lukter av kvalitet, miljøbevissthet, dyrevern eller arbeidervern.


Jo mer man kan produsere på minst mulig areal, jo bedre for de store produsentene. Bønder som prøver å stanse utviklingen og roe ned i forhold til de stadige økende produksjonskravene blir kuttet ut som leverandører - det blir også de som stiller opp for kamera og forteller om hvordan produksjonen foregår.  Amerikanske kyllinger slaktes i dag etter halve levetiden av det de gjorde for noen tiår siden - og slaktevekten er dobbelt så høy. Dette fører til at kyllingene nesten ikke kan gå. De har nemlig ikke benstruktur som klarer å vokse like raskt som det vekten øker - og beina klarer ikke å bære egen kropp.


Jeg anbefaler alle som er opptatt av matkvalitet å se filmen - og det viktigste lærdommen av filmen er at: 
Hver eneste gang du handler så leverer du en stemmeseddel på hva slags mat butikkene og produsentene skal satse på. Hvis du vil ha kvalitet og du betaler for kvalitet, ja da produserer de kvalitet.





*Filmen finnes kun i sone 1 på DVD - men den finnes på Blu-ray på Platekompaniet

6 kommentarer:

Heidi sa...

Takk for tipset! Den skal jeg se. Er så utrolig enig med deg!! Jeg kjøper nesten ikke ferdig eller halvferdig mat heller, det tilsetter så mye som vi ikke får vite mengden av...Det blir mer og mer hjemmelaget for mitt vedkommende. (Så langt det lar seg gjøre da:)) Heidi

Anonym sa...

Er helt enig i at food Inc er en utrolig bra dokumentar om mat. Hvis man ønsker å følge den opp i praksis finnes det nå en bok på norsk som er blitt en stor inspirasjon på kjøkkenet. Den hemmelige kokken av Mats-Eric Nilsson. Undertittel er Noen har jukset med maten din... Det er ikke bare i USA mat er industri.

Lekkermunn sa...

Heidi: Ja, gjør det. Den er verd tiden. Hvis du ser filmen, så ser du at det også handler om kjøtt som man faktisk kjøper som "ren og fin" vare for å lage mat fra bunnen av. Ikke lett dette her.

Anonym: NIlssons bøker er veldig gode - jeg har skrevet om dem flere ganger her før. Alt finnes under kategorien Matkvalitet. Det er klart det er storindustri med matproduksjon også her i Norge, men skalaen, patent på korn, genmodifisering og McDonalds dominerende posisjon som dominerene kunde, gjør at jeg likevel velger å tro at matproduksjonen er noe mer "spiselig" her hjemme. Eller hva tror du?

Anonym sa...

Du har nok rett i at den er mer spiselig ja:-)

Anonym sa...

et dokumentarisk forsøk er gjort i 'smaken av hund'

http://no.wikipedia.org/wiki/Smaken_av_hund

Vi er noe men ikke mye bedre - eller iv får mat som vi fortjener.

Huset på Planen sa...

Dette er jeg også opptatt av - og forsøker å leve på så etisk mat som mulig. Familien min er heldig som har tilgang på masse vilt - og kylling spiser jeg ikke lenger, dersom den ikke er økologisk.

Jeg har skrevet en del om mine tanker rundt dette på bloggen min under etiketten "Prosjekt hjemmelaget mat".

Food Inc. skal jeg absolutt forsøke å få med meg.