onsdag 10. mars 2010

Tabbouleh

Bulgurgryn har en tendens til å bli oversett når jeg titter inn i skapet med tørrvarer. Jeg vet ikke hvorfor, men de blir iallefall stemoderlig behandlet hjemme hos meg. Her om dagen hadde jeg kjøkkenet mer eller mindre fullt av persille og mynte og da syntes jeg at jeg kunne høre burlurglasset rope, langt inne i skapet. Jeg åpnet skapdører, og ganske riktig. Bulgurglasset hadde karret seg frem, kravlet over spagettipakker og røde linser, kjempet seg over puylinser og sesamfrø - og stod der, med armene utslått og sa til meg "Nå er det vel min tur!"
Jeg kunne jo ikke nekte for at det var bulgurens tur og bulguren ville bli til tabbouleh - og da ble det slik. Altså bulgursalat med mynte og persille. En rett fra Midtøsten, som er fin alene som lunsj (kanskje med litt feta til), flott på et buffetbord og deilig til grillmat, enten det er fisk eller kjøtt.


Tabbouleh
(vi var tre sultne damer som hadde denne til lunsj på jobben, med et glass feta til) 

2,5 dl grov bulgur
5 dl vann
en bunt vårløk
cherrytomater
1/2 agurk
1 fedd hvitløk
saften av en sitron
1 neve finhakket flat persille
2 never finhakket mynte
salt & pepper
 4 ss olivenolje (jeg brukte Olivers & Cos olje med mynte, for mer intens myntesmak)


Kok bulgur etter henvisningen på pakken, eller som ris (dobbelt så mye vann som gryn). La bulguren avkjøles. Del tomatene i to, skjær vårløken fint, del agurken i to og skrap ut frøene, skjær den så i skiver, hvitløken finhakkes, det sammen gjør du med urtene. Ha grønnsakene i bollen med bulguren og hell over sitronsaft, olivenolje - smak til med salt og pepper. 

10 kommentarer:

Anonym sa...

Det ser ut som om du har fått en liten kravlende venn på besøk på mynten din.

Lekkermunn sa...

Anonym: Hehe, ja det ser sånn ut, men det er bare stilken. Ingen photoshopforsøk på den der gitt :-)

Heidi sa...

Hei
Ville bare si at jeg nevner den flotte bloggen din i min blogg i dag:) Takk for fin blogg! Heidi:)

Unknown sa...

Hej!
Detta är fantastiskt gott. Fick nästan prisis det här fast som du säger med fetaost och massa balsamicovinäger. Super gott

Lemonia sa...

Hei, Jeg er ofte innom bloggen din og henter inspirasjon og oppskrifter. Ta en tur innom bloggen min så finner du en liten overraskelse. :-)

Kristin sa...

Dette så kjempegodt ut!!! Kanskje du kan ta turen innom meg en dag og slarve litt og lage litt god mat sammen med meg??
KlemK

Kjersti til hverdags sa...

Man får som fortjent, sjekk melding til deg øverst på bloggen min. Har noe til deg. :-)

Heidi sa...

Jeg vet du nettopp har fått av Kjersti også, men jeg vil gjerne gi denne til deg uansett - fordi du er positiv, kreativ og fordi du inspirerer meg:) ta en titt på bloggen min;)
http://middaghosdolbakken.blogspot.com
Heidi

Gry sa...

Spennende, det må prøves! : )

Sarah - A Beach Home Companion sa...

Beautiful photo Cecilie! It looks so fresh and healthy, the perfect antidote the soups I've been eating for months.