torsdag 4. mars 2010

Søt marokkansk lammegryte med aprikoser

Jeg har veldig mange gode matminner fra Marokko og jeg blir aldri lei av marokkanske smaker. Så da jeg så ytrefilet av lam på butikken på lørdag fikk jeg akutt lyst til å lage en marokkansk gryte. "Lagde du gryte av det fine kjøttet?" spurte min kollega, ganske høyt, letterer sjokkert og veldig forundret, da jeg fortalte han om retten på i lunsjen på mandag. Det skal sies at han nylig gikk fra grytene som kokk, og at han stadig må forholde seg til mine spørsmål, oppringninger og undelige matspørsmål. Jeg tenkte ikke på at kjøttet jeg hadde kjøpt var for fint til å lage en gryterett. Kokken var lettere oppgitt over at jeg hadde kokt den gode kjøttet så lenge. Men det ble veldig godt - og selv hans ble overbevist om at det var verd det, når han bare fikk en smaksprøve. Jeg fikk det også for meg at jeg skulle bruke trykkokeren min, så kjøttet ble veldig mørt. Du kan selvsagt lage denne gryta uten trykkoker - du må bare bruke litt lengere tid enn det jeg gjorde.
Nå til grytene!


Søt marokkansk lammegryte med aprikoser
(til 2 personer)

300 gram ytrefilet av lam
2 rødløk
2 fedd hvitløk
1 appelsin (saften og revet skall)
1 boks tomater
2-3 dl vann
2 ts kanel
2 ts paprikapulver
1 terning oksebuljong
1 neve tørkede aprikoser
2 gulrøtter (staver)
1 neve skivede mandler
1 neve finhakket mynte

couscous


Skjær kjøttet i store terninger og brun det i panne. Ha kjøttet i en kjele (eller trykkkoker) og fortsett med å steke løk og hvitløk mørt i pannen. Ha løk og hvitløk i kjelen med kjøttet, og tilsett appelsinjuice, appelsinskall, tomatene, vann, kanel, paprika og buljongterningen. Kok opp, sett varmen ned og la alt sammen småkoke i en time (25 minutter med trykkoker).  Smak på en liten kjøttbit og sjekk at det begynner å bli ferdig. Tilsett aprikosene og gulrøtter og kok videre i 20 minutter (10 minutter i trykkoker). 
Før servering drysser du over skivede mandler og mynte. Serveres med couscous (gjerne kokt i appelsinjuice)
Det er mye sødme i denne gryta, både fra gulrøttene og aprikosen - det er kanskje uvant for noen, men vel verd et forsøk (som kokken selv sa) 


5 kommentarer:

Guro sa...

Mmm, det hørtes utrolig godt ut! Er svak for den nordafrikanske blanningen av krydder og tørket frukt. I samme gate vil jeg anbefale denne oppskriften:
http://www.sense-serendipity.com/2009/11/moroccan-inspired-braised-chicken.html

Jeg har laget den flere ganger med stort hell (skal faktisk lage den igjen til "marokkansk" middagsselskap i morgen). Jeg har i tillegg brukt gulrot og mandler i gryten, og servert med tabbouleh og pita brød.

Heidi sa...

Dette så deilig ut! Mannen min er veldig glad i lam, denne må jeg prøve:) Legger den til under "disse vil jeg prøve" i bloggen min:) Kanskje neste søndag.. Hørtes ut som en god søndagsmiddag:) Heidi:)

VersionMarianne sa...

Jeg laget også marokkansk lammegryte for ikke så lenge siden, men med litt andre ingredienser. Syns selv den ble veldig god:
http://e-stoff-fri.blogspot.com/2010/02/en-smak-av-marokko.html

HildeSofie sa...

Hahaha, jeg tror jeg kjenner han der kokkekollegaen din, og jeg hører ham klart og tydelig for meg :-D

Takk for mange gode oppskrifter, forresten!

Unknown sa...

Jeg tviler ikke på at det var godt, men for å forsvare kokken litt: poenget hans var nok at gryta hadde blitt bedre hvis du hadde brukt skiver av stek eller bog og heller latt det koke litt lenger..