torsdag 26. juni 2008

Vinaigrette - helt enkelt


Den franske klassiske salatdressingen vinaigrette består opprinnelig kun av fire ting; olje, eddik, pepper og salt. Likevel er det utrolig hvor ulikt det kan smake av to varianter av denne dressingen. Jeg blir ofte satt til å lage vinaigrette når vi er flere som lager mat sammen, det hevdes nemlig at min dressing er så god. Men skal jeg være helt ærlig tror jeg ikke at den har smakt helt likt to ganger jeg har laget det. Det hele er avhengig av mengeforholdene, kvaliteten på både olje og eddik, og ikke minst hvilken type olje og eddik man bruker. Men jeg vil si at det finnes et hovedprinsipp og det er at man bruker en del eddik og tre deler olje. Hvis du kun bruker de fire opprinnelige ingrediensene vil du slite med å få olje og eddik til å blande seg. Hvis du pisker eller rister de sammen vil de holde seg sammen en liten stund, men de kommer til å skille seg igjen. Du må tilsette noe mer får å få dressingen til å få en tjukk og fast konsistens, for eksempel sennep eller hvitløk. Dette er slett ikke nødvenlig, men jeg foretrekker at dressingen ikke er helt rennende. Så slik lager jeg vanligvis min dressing:


Vinaigrette
1 ts fransk sennep (fin eller grov)
1 del eddik
3 deler god olivenolje
salt & pepper
1 ts sukker

I Frankrike blir som regel vinaigretten laget i bunnen av salatbollen og så vender man salaten ned i den. Men lag den gjerne i en skål hvis det er en stund til salaten skal serveres eller du er usikker på hvor mye dressing du vil ha i salaten. Ha sennep i en skål og pisk inn eddiken. Ha så litt og litt olje i, mens du pisker. Smak til med salt, pepper og litt sukker. Du kan godt bytte ut sukkeret med litt honning. Man kan også ha finhakket flat persille, basilikum eller gressløk i dressingen.

Den sier seg selv at sluttresultatet kan variere endel når smaken på både edikker og oljer kan være så forskjellig.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Vilket fin blogg du har! Snygga bilder och recept man gärna vill prova. Gillar din grekiska frukosttallrik och den franska vinegretten måste ju provas.
Lycka till och håll oss uppdaterade!

Kramar
Sara

Lekkermunn sa...

Takk skal du ha min kjære. Hils S og ha en fin helg.