mandag 23. mars 2009

Smaken av Istanbuls gater

Min fravær de siste dagene skyldes at jeg har vært ute på tur. Jeg har hatt fantastiske, men kalde dager i Istanbul. Det ble dessverre alt for liten tid, men jeg håper jeg snart får anledning til å reise tilbake til Istanbul. Med kun to hele dager (og jobbseminar og et obligatorisk hammambesøk) var det litt begrenset hva jeg fikk til. Men her er noe inntrykk fra Istanbuls gater. En restaurantanbefaling kommer i morgen.




raske hender og enda raskere terninger i et av byens mange gateslag i backgammon





varm mais med salt og ristede kastanjer ble solgt overalt - 5-6 kroner for en mais



pannekaker med sukker, honning og sitron....




.....og pannekakedamen, med stor ro og et godt smil



granatepler brukes til juice eller te



et sunt alternativ - med ferdig skrellede gulrøtter




dessertene er i overkant søte og klissete for min del, men litt baklava i basaren ble det likevel





simit - søtlig og godt hvitt brød med sesamfrø

1 kommentar:

wine-fueled narcissism sa...

Åh, jeg vil tilbake! For en fantastisk by. Jeg har så mange gode mat-minner. Hamstret eple-te fra Grand Bazaar, og masse deilige nøtter (som for det meste forsvant allerede på flyplassen). Ble litt inspirert til å lage en matpost med minner.... :)