torsdag 4. juni 2009

Caviar d'aubergine


Går du raskt forbi auberginer når de ser dem i butikken. Kanskje tenker du med skrekk og gru på en eller annen vassen mossaka du har fått servert en gang. Men du kan bruke auberginen til noe godt og i disse grilltider syntes jeg at du skal prøve deg på dagens oppskrift. I går lovet jeg nemlig en oppskrift på caviar d'aubergine - en sørfransk saus/dip som jeg serverte sammen med gårsdagens torsk. Som med så mange andre ting finnes det et utall av oppskrifter på denne retten. Noen med ansjosfileter, noen med og noen uten olivenolje, med pepper, uten pepper. Jeg hadde med meg fransk følge på kjøkkenet og sånn lagde vi den: 


Caviar d'aubergine
(4 personer)

3 store auberginer
1 fedd hvitløk
salt
olivenolje

Sett ovnen på 220 grader og grill (jeg hadde ikke grill på den ovnen jeg brukte - så jeg hadde den kun på overvarme) Del auberginene i to og legg de med snittflaten opp på et brett. Sett brettet ganske høyt opp i ovnen og la de steke i ca 20 minutter eller til overflaten blir mørkebrune og boblete. La dem avkjøles litt før du jobber videre. Med en kniv fjerner du den brente overflaten og skraper innholdet over i en bolle. Skinnet brukes ikke. Auberginekjøttet kjøres så i en foodprocessor til en jevn masse, tilsett så et finhakket fedd hvitløk, salt og litt pepper. (Jeg hadde ikke foodprocessor, så jeg brukte et potetstapper - og det funket helt fint). Du kan helt klart servere denne dipen uten olivenolje, hvis du absolutt vil holde deg unna fettet, men dette er sydfransk og da er det jo nesten obligatorisk med en god dose med olje. Så det hadde vi selvsagt i på slutten. Når det gjelder hvitløk så brukte vi opprinnelig to fedd til tre auberginer, men det ble nesten ubehagelig sterkt. Og vi tåler godt hvitløk begge to. Kanskje var det vår hvitløk som var ekstra sterk, men jeg har kuttet ned til et fedd i oppskriften, så får du heller smake deg til riktig mengde. 




Caviar d'aubergine kan serveres både kald og varm - det man misfarges litt på toppen hvis den blir stående for lenge, men det kan du bare røre inn ved servering (eller så kan litt sitronsaft hindre fargingen)




2 kommentarer:

Janicke sa...

Har du fått med deg at 4 av innleggenne dine ligger på Sonitus? Det beste fra norske blogger. Gå på eldre innlegg (høyre i menyen) se på tags, og der er du. med 4 tags.Not bad :-)

Lekkermunn sa...

Janke: Takk for tipset. Det visste jeg ikke. Du figurerer igrunnen ganske bra du også ser jeg :-)