onsdag 17. juni 2009

Og vinneren er......


I går var jeg på kåringen av årets Linie Award Chef Competition.

Linie Awards er en nordisk kokkekonkurranse, og årets kandidater var Fredrik Andersson (Sverige), Akseli Herlevi (Finland), Jeppe Graa Rassmussen (Danmark) og Petter Beyer fra Bergen og Jacobs Bar og Kjøkken. De fire kandidatene skulle lage en hovedrett med nordisk sjømat i hovedrollen og med Linie akevitt som følge. Vinneren ble Petter Beyer (du kan lese mer om han i siste D2).
Mens jeg satt og hørte på foredrag om mattrender og akevitt kom jeg på noe lurt. Hvorfor ikke bruke anledningen til å få trukket vinnerene av min litt "sommersmak-konkurranse" når jeg var i godt selskap. I juryen satt nemlig, blant andre, Geir Skeie, som vant Bocuse d'Or (kokkenes VM) i vinter.

Jeg spurte Skeie om han kunne fortelle meg hva som var hans ultimate sommersmak, i tillegg til å si et tall mellom 1-24 (antallet kommentarer som kom på blogginnlegget mitt på 1-årsdagen)

Vendens beste kokk, Geir Skeie, mente at den ultimate sommersmaken er nygrillet makrell, agurksalat, nypoteter og rømme. Og han mente at kommentar nummer tre skulle få den første premien fra Olivers & Cos. Nummer tre var Line.


Geir Skeie trakk den første vinneren av Lekkersmunns bursdagsgaver.


Den andre vinneren ble trukket ut av dagens vinner av Linie Award, Petter Beyer. Han mener, som meg, at det beste med sommeren er markjordbær. Og han trakk ut nr 13 som neste vinner av olivenolje. Når jeg teller meg nedover på kommentarene dere la igjen, så er den andre vinneren Grace.

Petter Beyer trakk den andre gaven. Her sammen med vinneren av Folkets kokk på Linie Awards, Tina Kästel.


Det er fint om dere to, Line og Grace, sender meg en mail på lekkermunn@gmail.com, så skal dere få gavene deres.






Vi som var invitert på arrangementet fikk jammen meg mat vi også. Karamelisert sjøkreps flambert i akevitt, knekkebrød med tang, og cottage cheese med karvefrø. Til hovedrett fikk vi grillet kveite, hummer og byggrynsrisotto og til slutt deilige petits fours. Så ble jeg jammen meg mett i går også. Heldig er jeg.



Jeg vil gjerne takke for alle de hyggelige tilbakemeldingene dere la igjen her i forrige uke. Det gir motivasjon til videre skriving - og alle svarene om den ultimate sommersmaken gav meg flere tips om ting jeg skal prøve meg på...bare sommeren kommer.....

Ingen kommentarer: