tirsdag 23. juni 2009

Marinerte paprika

Da jeg bodde i Frankrike var marinerte paprika en slager om sommeren. De er gode både lunkne og kalde og ble mye brukt til grillmat. Siden de fleste hadde gassovner pleide de bare å svi av paprikaene på gassblusset, men jeg legger de i stekeovnen. Sett ovnen på 250 grader (helst grill - hvis du ikke har det bruker du overvarme) Legg hele paprika på et stekebrett og sett de høyt oppe i ovnen. De stekes i ca 20-25 minutter, vent de hver 5 minutt og stek til de blir helt svarte. Deretter legger du paprikaene hele i en plastpose og lukker igjen. La de ligge i posen i ti minutter. Dette gjør at det blir lettere å fjerne skinnet. 
Fjern skinnet og ha strimler av paprika i en bolle med pepper, litt salt og en god olivenolje. Disse kan gjerne lages dagen før de skal spises. Server med ristede pinjekjerner. Deilig til grillmat.


1 kommentar:

Akeleiedamen sa...

denne bloggen traff meg midt i hjertet. Mitt håpr er å ha minst et vegetarmåltid i uken, kanskje flere. og denne siden hjelper meg virkelig!