tirsdag 9. juni 2009

Smørstekt isgalt med pesto - og potetsalat

Har du noen gang spist isgalt? Isgalt tas som bifangst når annen fisk tas opp og har sakte men sikkert fått plass i fiskediskene. Jeg hadde hørt at isgalten var så fast i kjøttet at den fint kunne grilles. Jeg hadde bestemt meg for å steke den i panne, med smør - og det var jeg i grunnen glad for. Den fisken jeg kjøpte var iallefall ikke glad i å bli herjet med. Men den klarte akkurat noen snuoperasjoner i panna. 
Det var lite hokus pokus her - kun smør, salt og pepper - og en liten dæsj med pesto på til slutt. 
Jeg serverte den med potetsalat med nypoteter.


Isgalt med pesto

200 gram isgalt per person
salt & pepper
smør
pesto




Potetsalat

kokte nypoteter
finhakket sjalottløk
kapers
 masse dill
dressing av olje og eddik 
(jeg brukte Olivers & Cos sitronolje og hvite balsamico)
salt & pepper




Jeg brukte 1/4 del eddik og 3/4 del olje. Og så klippet jeg store mengder dill i dressingen. Vi var fire stykker og vi hadde vel 2 ss kapers og 3-4 sjalottløk i salaten. 

Ingen kommentarer: