mandag 14. juli 2008

Costa do Sol, Maputo, Mosambik

Det er vel kanskje ikke så mange av dere som noen gang kommer til å få sjansen til å spise på denne restauranten, men jeg vil gjerne skrive noen ord om dette stedet likevel. Hovedgrunnen er at jeg har fått flere forespørseler om oppskriften på den retten jeg hadde bilde av på toppen av denne bloggen den første tiden. Mitt problem er at det er foreløpig den eneste retten på bloggen jeg ikke har laget selv. Jeg fikk den servert på et av flere besøk på restauranten Costa do Sol.

 

Men hvis du har lyst til å prøve deg på denne retten, så tror jeg at du kommer langt med det følgende (og blir det ikke likt som på bildet, så blir det nok godt likevel): 

Skjell à la Costa do Sol

hjerteskjell
olivenolje
tørr hvitvin
hvitløk
sjalottløk
flat persille
dill
sitron

Ut fra bildet ville jeg nok ha gjort følgende: Skyll skjellene godt (du skal få hjerteskjell i gode fiskebutikker + at de pleier å ha skjellene i fiskedisken på Smart Club). Ha olivenolje i en stor kjele. Fres hvitløk og sjarlottløk i oljen. Ha i skjellene og hvitvin og ha på lokk til skjellene åpner seg. Finhakk persille og stø over skjellene før servering. Server med godt brød og en aïoli. 


Costa do Sol ligger ca 15 minutters kjøring utenfor Maputo sentrum, ved enden av Avenida da Marginal. Restauranten ligger med utsikt over havet og det er en avslappet atmosfære ute på verandaen. Dette var helgeutfartssted for portugisiske kolonister og det skal visstnok også ha vært tilholdssted for en rekke spioner på 30-tallet. Arc Deco-arkitekturen er selvsagt prikken over i-en for meg som elsker denne stilarten. Prisene er lave i forhold til kvalitetet og servicen. Vinkartet er dominert av sør-afrikanske viner og maten er selvsagt basert på havets godsaker: skjell, tunfisk, sverdfisk og de utroligste mosambikanske scampier. 


Ingen kommentarer: