lørdag 5. juli 2008

Pannekaker med markjordbær (høstet på slang)

Det er godt mulig at de angrer seg, familien som har latt meg passe hagen deres i sommer. Man kan jo ikke la en hage vokse, gro og blomstre i ukesvis uten at man høster fra alt det deilige som vokser i den. For meg er markjordbær den ultimate sommersmaken, sesongen er kort og min samvittighet ren. Jeg ville faktisk hatt dårlig samvittighet hvis jeg ikke hadde plukket med meg disse bærene. Jeg har forsynt meg med det som var igjen av årets bær og det smakte himmelsk. 


Det skal mye til at man kommer over nok markjordbær til at det blir noe særlig sving på syltetøyproduksjonen og bærene er så gode naturell at jeg tenkte denne ville være den beste utnyttelsen av de dyrebare bærene. 

Pannekaker med markjordbær 
(frokost til 2 personer)

1 1/2 dl hvetemel
1 egg
2 dl melk
3 ss smør
litt salt

markjordbær 

Bland sammen mel og salt i en bolle og ha i halvparten av melken. Visp sammen til du har en jevn røre. Ha i egget og resten av melken og bland til slutt i smeltet smør. Stek pannenkakene med litt smør og server med markjordbær (eller andre gode bær). Server med naturell yoghurt (og evt. flytende honning).

Ingen kommentarer: