onsdag 30. juli 2008

Morsom fruktsalat

De fleste av mine kokebøker er av nyere dato, men det finnes noen gamle perler innimellom. Blant dem er boken Morsom Mat, skrevet av Milly Bergh i 1921 og utgitt i Kristiania. Jeg regner med at jeg kommer til å referere fra denne boken igjen senere da det er mange rare historier/oppskrifter her. I dag er fokuset på Grape fruit, det følger ingen oppskrift til avsnittet omfrukten, men beskrivelsen er likevel verd et lite referat. Milly skriver følgende: Saa mange aar har vi set på de store, lysegule kjæmpeboller - jevne og fuldkomne, som var de nettop utgaat fra en førsteklasses bakers haand, at vi har vænnet os til at passere dem uten spænding, og uten at bekymre os om at bringe paa det rene, hvad der ver var indi den. Det er paatide at vi faar øinene op for de værdier, grape-fruiten indeholder, og benytter os av alle de fordele, denne tyndskallede, velmenende frugt uten luner, som kvikker op humøret, egaliserer maven, og smaker udmerker, bringer et menneske som forstaar at nynytte den klokt. En amerikaner spiser den ialfald to-tre ganger daglig. (Har De ikke ofte fundert paa, hvad vel Mary Pickford eller Anita Stewart ved en bevæget frokost paa lærredet, spiste med ske av det store, halve skal)

Jeg skal ærlig innrømme at jeg aldri har lurt på hva Mary Pickford spiste til frokost, jeg vet ikke engang hvem hun var. Men jeg vet at grapefrukt er godt og at jeg selv ofte glemmer den. De norske jordbærene er inne i sine siste uker og det som produseres nå kommer fra Toten eller Trøndelag. Hva med en skikkelig sluttspurt på den norske jordbærsommeren med denne fruktsalaten?

Fruktsalat

grapefrukt
jordbær
appelsin
banan
granateple

rosevann

Rosevann (Rose water - får du i gode grønnsaksbutikker) gir litt sødme og saus til salaten, men du kan selvsagt også bruke litt appelsinjuice eller litt flytende honning. Stø gjerne noen mandelflak eller nøtter over.


Ingen kommentarer: