torsdag 17. juli 2008

Forbanna marengs

Høsten 2002 satte jeg tennene i en fantastisk og kritthvit kjempemarengs med et delikat slør av sjokolade inn på Wanha Kauppahalli (Gamla Saluhallen) i Helsinki. Siden den gangen har jeg tenkt at jeg skulle lage noe som kunne gi meg tilbake den gode følelsen av så store sukkermengder og sjokolade. Så da jeg i helgen kom over en svensk konditorbok med bilde av noe som lignet veldig på det jeg hadde så lenge har drømt om, slo jeg til. Den første skuffelsen kom da jeg leste oppskriften og så at de som hadde skrevet boken hadde tatt bilde av kjempemarengs som helt klart hadde sjokolade på seg, men de hadde ikke tatt med en oppskrift det var sjokolade i. Er det noe som irriterer meg så er det kokebøker eller oppskifter som ifølge bildene helt klart har en eller annen ingrediens i seg, og så er ikke ingrediensen med i oppskriften.

Jeg lot likevel irritasjonen overskygges av ønsket om å få til dette, så jeg tenkte at jeg skulle bruke den oppskriften som var i boken og bare blande i litt smeltet sjokoloade på slutten. Oppskriften var som følger: bland 1 dl eggehvitte og 2 1/2 dl sukker og varm det i mikrobølgeovn til 65 grader. Jeg har ingen mikro, så jeg hadde sukker og eggehvitte i et vannbad og kontrollerte varmen med et termometer. Ved 65 grader skulle man ta blandingen over i en bolle og piske dette opp i 5-10 minutter. Deretter skulle dette gi 15 kjempemarengs. Tja... Det første jeg oppdaget var at jeg kun hadde tatt i 1 1/2 dl sukker (min lesefeil)  Men, selv med en deciliter til hadde dette ikke blitt mye til kjempemarengser. Det var nemlig bare litt marengsblanding i bunnen av bollen selv etter ti minutter pisking. Jeg skjønte at jeg hadde mislykkes, men tenkte at jeg skulle iallefall ikke hive "deigen". Så jeg pisket inn 1 dl sukker til, i tillegg til 1 ts bringebæreddik og 15 dråper rød konditorfarge. Det hele resulterte i 28 små, blekrosa pikekyss som jeg håper mine kollegaer spiser opp i løpet av dagen. 
     



Nå hadde jeg fått blod på tann og jeg satte i gang med en ny runde med marengs. Denne gangen med eggehvitte fra 4 store egg, 200 gram sukker og 1 ts salt. Jeg pisket opp hvitten og hadde så i litt og litt sukker. Til slutt hadde jeg i saltet. Samtidig smeltet jeg 100 gram kokesjokolade i vannbad. Jeg passet på at sjokoladen var avkjølt før jeg blandet den lett inn i marengsen. Det hele så så pent ut, men jeg merket med en gang at konsistensen på hvitten forandret seg med inntoget av sjokolade. Men jeg satte dem iallefall inn i ovnen.




Ettersom dette gav mer en et brett med såkalte kjempemarengs måtte jeg bruke to brett og dermed endte jeg også opp med å gjøre noe jeg ikke har gjort før. Nemlig å steke to brett marengs samtidig, med varmluft. Jeg stekte dem i en og en halv time på 150 grader og så lot jeg de stå i ovnen til den var helt kald. Og resultatet? Tja, det ser jo ikke ut i måneskinn men min mattester F sier de er gode. Jeg for min del syntes de er helt greie, men dette ligner ikke på den smaksopplevelsen jeg hadde i Helsinki en kald høstdag. Men jeg har gjort det første forsøket og jeg gir meg ikke! Fortsettelse følger!


Disse "kjempemarengsene" skulle altså ha vært hvite med noen sjokoladestriper og de skulle hatt topper som flotte snøkledde norske fjell. Neste gang..kanskje?

Ingen kommentarer: