onsdag 16. juli 2008

Stuede poteter

Denne oppskriften er basert på en rett jeg har funnet i kokeboken Smaken av Provence  (Clare Ferguson - utgitt på Gyldendal 2008). Boken kan anbefales på det varmeste hvis du liker sørfransk mat. Jeg har dog foretatt en liten endring, da jeg ikke er spesielt begeistret for ansjos (selv om jeg vet at det er mye brukt i det sørfranske kjøkkenet). 
Potetene kan enten serveres over en grønn salat eller spises som tilbehør til ovnsstekt fisk eller til helstekt kylling. Det at du damper den i vin gir en litt annen smak enn du vil være vant til med andre potetretter. 

Stuede poteter med oliven

500 gram nypoteter
4 ss olivenolje
4 fedd hvitløk
2 ts fennikelfrø
3 1/2 dl halvtørr hvitvin
100 gram salte sorte oliven
100 gram grønne oliven
flaksalt & pepper

Vask potetene og del de i to på tvers. Bruk en stor stekepanne med lokk eller en jerngryte med lokk. Varm olivenoljen og stek potetene med skjæreflaten ned i ca fem minutter. Tilsett så hvitløk og fennikelfrø. Rist på pannen slik at alt blander seg og stek videre i et halvt minutt. Tilsett hvitvin, salt og pepper. Legg på lokket og la potetene trekke på svak varme i et kvarter. Tilsett så olivenene og kok videre i ca 20 minutter. Hvis du har mye væske igjen i pannen kan du nå ta ut potetene og olivenene (hold det varmt)  og koke inn vinen videre. Når vinen er redusert kan du ha sausen over potetene og servere. 


1 kommentar:

Anonym sa...

Disse laget jeg en dag jeg skulle ha en kamerat på besøk. Det snodige var at det ble noen rester. Kanskje fordi jeg ikke kunne dy meg i å lage en tre retters (har jo så mange oppskrifter jeg skulle ha prøvd ut) og at jeg alltid er redd for at folk går hjem sultne (tror ikke det har skjedd enda). Uansett restene brukte jeg dagen etter til å lage en salat hvor jeg tilsatte potene, kyllingrester (også fra dagen før) og andre grønnsaker jeg hadde i kjøleskapet. Laget så en dressing av Sitron olivenolje (fra Oliviers), olivenolje, sennep, fiken eddik, hvitløk, salt og pepper. Ble utrolig godt også fikk jeg brukt opp restene:)