lørdag 21. juni 2008

Villasparges

For noen uker iden var jeg i Paris, og en god posjon tid ble brukt til å tråle hyllemeter på hyllemeter i inspirerende og delikate franske matbutikker. Jeg kom hjem med 20 kilo mat i kofferten - og blant ting jeg ikke hadde vært borti før var asperge sauvage - villasparges. De lå sarte og anonyme imellom kraftige grønne og hvite vanlige aspares og minnet mest om blodfattige perleblomster. Men jeg måtte jo ta de med hjem, selv om jeg aldri hadde sett en oppskrift eller sett de i bruk. Tilfeldigheter førte til at superkokk Eyvind Hellstrøm satt på samme flytog som meg hjem fra Gardermoen - og i det toget kjørte inn på Oslo S fikk jeg mot nok til å spørre han om hva jeg skulle gjøre med denne lille grønnsaken. Hellstrøm sa først at det var ikke noe poeng å kjøpe den i Paris. - Denne får du her hjemme, sa han, før han tok seg i det og sikkert kom på at han og jeg ikke handler på de samme stedene. Men tipset var:
1. Stekes raskt i panne med litt god olivenolje og litt salt eller
2. Kokes i veldig kort tid (ca 1 minutt) og legges over i kaldt vann. Han sa også at han ville brukt de i en omelett - så den skal du få se resultatet av i morgen.

Ingen kommentarer: