torsdag 12. juni 2008

Vårens feteste eventyr


Mange års markedsføring og forskning forteller oss at olivenoljer er sunt for kroppen. Det er det sikkert, men det er nå en gang 900 kalorier i 100 gram olje, så fett er det uansett hvordan man ser på det. Likevel har olivenolje sakte men sikkert sneket seg inn på norske kjøkkenbenker. Minnene om en olje, nemlig Mills' soyaolje er vage, men de er der. Følgelig kan man blir litt overveldet når man får 25 ulike olivenoljer fremfor seg. Dette var situasjonen da jeg for noen uker siden var på smaking av årets olivenoljer hos Olivers & Co. Jeg ble ingen ekspert i løpet av smakingen, men noen forskjeller lærte jeg meg iallefall. Den franske butikkjeden har delt oljene sine inn i to ganske lett gjenkjennelige kategorier, oljene med blå etikett (fruktige oljer) og oljer med grønne etiketter (gressaktige oljer). De gressaktige er oftere laget av umodne oliven enn de fruktige, men jeg lærte meg at både jordsmonn, olivensort og innhøstingstidspunkt har innvirkning på den endelige smaken. Selv fikk jeg iallefall en klar formening om at jeg selv foretrekker oljer med fruktig smak. Jeg hørte og leste at jeg blant annet skulle kjenne smaken av banan og melon i oljene, men min smakspalett må ha vært litt bedøvet denne kvelden. Ettersmak av pepper og nøtter og ristet brød klarte jeg derimot å gjenkjenne.
 

I tillegg til de to nevnte oljeseriene finnes det en "gullrekke" av oljer, nemlig Les Rameaux D'or. Det er åtte oljer med spesielt gode kvalitet og de er produert i liten skala. Før jeg gikk på smakingen var jeg sikker på at jeg aldri kunne drikke olivenolje, men oljen Tenuta Maria Teresa fra Toscana kunne jeg gjerne drukket flere glass av. Jeg vet ikke om det er mine gode minner fra Provence som gjør at jeg trives sånn i denne butikkjeden, men jeg blir iallefall alltid inspirert til å lage god og rustikk mat og jeg syntes alltid jeg får god service. Denne spesielle kvelden var det i tillegg en kokk som svingte opp med smakfull og deilig fingermat. Selv om jeg var på oljesmaking, endte jeg opp med å kjøpe fransk nougat med pistasjnøtter før jeg gikk hjem. Jeg måtte jo ha dessert!

Ingen kommentarer: