mandag 17. august 2009

Kantarellomelett


Jeg har vært tilbake på mitt soppsted i Sverige denne helgen. Den våte sommeren har gjort underverker for soppen og det bugnet av sopp. Kanskje har det blitt litt i overkant mye regn i sommer (kanskje er vel ikke et for sterkt ord). Jeg valgte iallefall å la endel kantarell få stå igjen, den var tung av vann og så nesten råtten ut.
Men det ble nå likevel en god kurv med flotte kantareller. Hvis jeg hadde vært litt raskere med soppkniven min hadde jeg fått med jeg et rådyr til middagen også. Jeg fikk praktisk talt et rådyr i hode (det spratt forbi meg på en meters avstand) idet jeg bøyde meg ned for å skjære med meg en klase med sopp.
Etter å ha renset soppen lagde jeg denne omeletten, som jeg serverte med nybakt brovt brød.
Hvis du ikke plukker sopp selv, så har det blitt lettere og lettere å få kjøpt ferske, polske kantareller i butikken. De er verd hver krone.

Kantarellomelett
(3 personer)

kantareller
6 egg
6 ss matfløte
2 store sjalottløk
smør
gressløk
salt & pepper

Pisk sammen egg, fløte, salt, pepper og gressløk. Stek kantarellen i panne (først uten smør). Når soppen har gitt fra seg alt vannet tilsetter du 1-2 ss smør og steker kantarellen godt. Ha i løken etter et par minutter og stek den med soppen. Hell så over eggeblandingen og stek omeletten på middels varme. Pass på at du ikke steker den helt tørr. Klipp litt ekstra gressløk over omeletten rett før servering.


Jeg kunne ha spritet opp fargen på omeletten i Photoshop, men det har jeg ikke gjort. Jeg har aldri sett så bleke eggeplommer som de jeg kjøpte i Sverige i helgen.


1 kommentar:

Berit sa...

Helt enig, jeg kjøpte egg i Sverige og plommen var lys, lys gul. Omeletten så nydelig ut allikevel, den skal jeg prøve!