mandag 10. august 2009

Slottsaften i Den Blaa Sal, Baroniet Rosendal



Jeg er heldig! I sommer fikk jeg nemlig spise slottsmiddag i Den Blaa Sal på
Baroniet Rosendal. Jeg var på jobbtur til Rosendal og på lørdagskvelden kledde vi oss opp til flott middag. Den Blaa Sal har ikke elektrisitet, så med en flott sommerkveld utenfor vinduene var det dekket opp og kun belyst med stearinlys i slottets andre etasje.
Det finnes flere spisesteder på baroniet; Thee- og Caffe Salongen, Rosendal Drivhus, Storakjøkenet på Rosendal Avlsgård og Den Blaa Sal. I Den Blaa Sal kan du ikke bestille et bord for noen få personer - det er nemlig kun for lukkede selskaper.
Jeg spiste ikke på noen av de andre stedene på baroniet, men hvis kjøkkensjefen også har en finger med i spillet på de andre stedene - regner jeg med at det smaker godt av maten der også.
Vi startet kvelden med et aperitif ute i hagen, før vi fikk omvisning i slottet fra 1600-tallet.

Baroniet har en stor og innholdsrik kjøkken- og urtehage, og de på kjøkkenet gjør det da kan for å benytte egenproduksjonen til matlagingen. Jeg ruslet rundt i kjøkkenhagen etter middagen og skal innrømme at den var penere, større og mer villig enn min lille hageflekk. Det var iallefall masse inspirasjon å hente for Lekkermunns småskalaproduksjon.




Vår slottsmiddag bestod av

forrett
frisk salat med italienske spekepølser
muskat- og blomkålsuppe med hvit trøffelolje

hovedrett
ovnsbakt salmalaks med hvitløkskremet saus, chilibakt scampi, asparges, urtestekte poteter og blomkål- og pastinakkpuré

dessert
sitronterte servert med jordbærsalat, sitronsorbet og salt lakrisskum (hmmmmmm)



Forretten er snart klar


Jeg har kun en ting å utsette på middagen vi fikk: jeg satt ved det bordet som fikk hovedretten til sist. Det begynte å ta litt vel lang tid og vi merket en stadig sterkere svidd lukt fra kjøkkenet. Det varte og det rakk med våre tallerkener. Og når vi fikk den var våre scampi svidd og vonde. Enten steker man nye, eller så dropper man å legge ødelagt mat på tallerkenen.

For en lakrisfreak som meg, var det fantastisk med salt lakrisskum til sitronterten.

Jeg vil anbefale dere alle en tur til Rosendal - hvis man først er i Bergen er det kun en liten båttur fra Bergen (hurtigbåten bruker en og en halv time fra Flesland - og den går flere ganger om dagen)

Ingen kommentarer: