mandag 25. august 2008

Fennikelsuppe

Jeg er ikke dummere enn at jeg selv beholdt den ene loffen jeg bakte på lørdag. Jeg lot den avgjøre middagsvalget på søndag, så da ble det jammen meg suppe igjen. Sist vinter fikk jeg servert en veldig god fennikelsuppe, men jeg har ingen som helst formening om hva som var i den. Så med minne om den suppen startet jeg i grunnen et forsøk i løse luften - godt ble det.

Fennikelsuppe

4 fennikeler
1 bunt vårløk (finhakket)
2 fedd hvitløk (finhakket)
1 ts paprikapulver
1/2 ts tørket chilifrø
1 ss tørket dill
2 terninger hønsebuljong
1,2 liter vann
1 beget crème fraîche

en nevn gressløk
salt & pepper

Fres vårløk, hvitløk, paprikapulver, chili og dill i olje i noen minutter i en kjele. Skjær fennikel i tynne skiver og ha det i kjelen sammen med buljong og vann. Kok opp og la det hele småkoke til du lett kan stikke en gaffel gjennom fennikelskivene. Kjør først gressløk fint i foodprocessoren og ha så resten av ingrediensene i. Ha suppen tilbake i kjelen. Ha i crème fraîche og gi suppen et oppkok. Smak til med salt og pepper.


4 kommentarer:

Snåta sa...

Jeg må bare spørre: Har du kokkeutdannelse? Jeg blir bare så imponert når du skriver: "Så med minne om den suppen startet jeg i grunnen et forsøk i løse luften - godt ble det".

Lekkermunn sa...

Snåta: Hehe - ingen kokkeutdannelse her i gården, mer statsvitenskap, sosialantropologi og historie. Men har stor matinteresse, jeg har mange mislykkede matprosjekter bak meg og endel pågangsmot....Stod på kjøkkenet i 10 timer forrige søndag og halvparten av det jeg lagde var mislykket.
Har et tre dagers kurs i thaimat fra Chang Mai, en kveld på kurs på Bølgen & Moi, og en kveld på kurs på Gastronomisk Institutt...

Gretten sa...

Og maten den er super den :-) Nå skal jeg følge mere med på hva som skjer her hos deg gamle venn. Endelig online igjen hjemme.

Anonym sa...

Dette er helt klart den BESTE suppen jeg har smakt.
Anbefales på det sterkeste.