onsdag 20. august 2008

Gulrot- og koriandersuppe

Jeg syntes høsten er en fin tid for supper og brødbaking. Jeg følte et lite høstdrag i lufta i går og tenkte at det var tid for en gulrot suppe. Denne er god, sunn og enkel å lage. Du trenger en foodprocessor og en halv times tid. 

Gulrot- og koriandersuppe

1 løk (hakket)
1 fedd hvitløk (finhakket)
1 rød chili (uten frø, finhakket)
1 ts malt koriander
olje
2 poteter (skrelt og skåret i biter) 
500 gram gulrot (skrelt og skåret i biter)
2 terninger hønsebuljong
1 liter vann
1 stor neve koriander

Fres løk og hvitløk i olje. Ha i malt koriander, chili og poteter. La dette surre i noen minutter. Ha i gulrøtter, vann og buljong. La dette koke opp og skru så ned varmen slik at det står og småputrer i ca 20 minutter. Kjenn så etter at gulrøttene er myke. Kjør den ferske korianderen i foodprocessoren og hell så på suppa. Kjør til du har en glatt masse. Med mindre du har en kjempemaskin må du nok gjøre denne prosessen i to-tre omganger. Ha alt tilbake i kjelen og kok opp igjen. Smak til med salt og pepper.

  

5 kommentarer:

Anonym sa...

Herlig suppe, smakte utmerket på en tidlig høstdag ;-)

Takk for en nydelig lunsj ;-)

Anonym sa...

deilig, deilig, deilig! Suppe som virkelig kan anbefales. Serverte den i går med ferskt brød og det var en suksess!

Snåta sa...

Nå har jeg kjøpt to store bunter med norske gulrøtter og har tenkt å teste ut denne suppa i kveld. Siden jeg er en elendig baker blir det nok noe godt brød hos baker'n eller hvitløksbaguetter.

Lekkermunn sa...

Line: Bra Line - har du prøvd fenikkelsuppa ennå?

Snåta: Så bra - jeg håper du liker den. Ingenting er som høstens fersk og norske gulrøtter. Jeg liker den veldig godt. Synt du ikke er noe baker - fordi imorgen er det kanelbullens dag i Sverige - og oppskrift følger....

Snåta sa...

Suppa var nydelig! Jeg lagde like godt dobbel porsjon, så nå har jeg fryst ned litt og så blir det suppe igjen til middag i kveld.

Ja, jeg må snart komme over bakevegringen min. Kjøpte inn masse forskjellig mel og ferskgjær for et par uker siden i håp om at "bake brød"-ånden skulle komme, men den er fraværende. Det er så mye kliss og jeg griser så fælt og det blir deig på hender og benk og i det hele. Det hender jeg baker eplekake, men gjærbakst er ille.