torsdag 21. august 2008

Lemon curd

Jeg kjøper alltid med meg et glass lemon curd når jeg reiser til England, men det er ingenting i veien for å lage dette selv. Lemon curd har konsistens som fast honning og smak av syrlig sitron. Jeg bruker det som fyll i kaker, som søtt pålegg på brød eller til scones hvis jeg slår til med britisk afternoon tea. I går lagde jeg det med is i tankene - jeg smakte nemlig en himmelsk is med lemon curd og knust marengs i Sverige i sommer. Til helgen skal jeg forsøke å lage den. Så nå har jeg to små glass med lemon curd klare til det eksperimentet.

Lemon curd

150 gram sukker
revet skall fra 2 sitroner
2 dl ferskpresset sitronjuice
4 egg
100 gram sukker

Bland sammen sukker, sitronskall, sitronjuice og egg i en tykkbunnet kjele eller noe som du kan bruke til vannbad. Ha i små biter av smøret. Alt sammen skal varmes på lav varme. Rør av og til. Sakte men sikkert tykner dette til og etter ca. 20 minutter er det klart. Husk at det kan være vanskelig å se om curden har tyknet hvis den står og koker, så ha den til siden og se hvordan den oppfører seg når du tar av varmen. En gang i blant vil min lemon curd ikke bli tykk, men da tyr jeg til litt kaldt vann blandet med maizena og vips....
Ha den over på rene glass. Jeg garanterer deg ikke veldig lang holdbarhet på grunn av eggene, jeg pleier å bruke den innen 1-2 uker.


Ingen kommentarer: