tirsdag 26. august 2008

Lam og verbena

De siste årene har jeg blitt veldig glad i produktene til den franske kosmetikkjeden L'Occitane. Spesielt har jeg hatt en forkjærlighet til produkter som inneholder urten verbena. Det engelske navnet er lemon verbena og på fransk heter den verveine citronnelle. Kan du ane at den dufter som sitron? I våres fant jeg planten på et gartneri i Asker og den har vokst villig på balkongen min i hele sommer. Nå begynner den å likne en busk og det var på tide å benytte den på kjøkkenet. 
Mitt første forsøk på verbenabruk endte i en marinade til lammekoteletter. 



Lam med verbena

2 små lammekoteletter per pers

verbena (finhakket)
hvitløk (finhakket)
saften av sitron
olivenolje
pepper
salt

Bland alle ingrediensene til marinaden og ha det i en ildfastform sammen med kjøttet. La det stå i kjøleskapet i noen timer. Stek så kotelettene i grillpanne, tre minutter på hver side. 



Potetene er bakt med balsamico - og oppskriften får du i morgen. 

Ingen kommentarer: