søndag 7. september 2008

Fortolling av sopp?

I det jeg kjørte forbi tollstasjonen på Svinesund i dag hadde jeg på følelsen at jeg egentlig burde svingt inn på og lagt alle kortene på bordet. Jeg hadde nemlig veldig dyrebare varer i bilen og jeg kjørte på grønt! I baksetet hadde jeg en gammel grønn soppkurv stappfull med kantareller og traktkantareller. Denne helgen var satt av til sopptur, men lørdag regner det kraftig hele dagen (så den dagen ble brukt til baking, lesning og en liten tur på Systembolaget).

 


I dag klarnet det opp og P & jeg tok oss en tur. Ingen av oss hadde vært i traktene før, men allerede etter to hundre meter satte jeg foten rett i en kantarellklase. Skogen var ikke for tett og det var flott tykk mosebunn. Det nærmest luktet sopp bare vi satte foten i skogen. Til slutt måtte vi omtrent lukke øynene og bare gå tilbake, soppkurven ble faktisk tung. Nå er dagens fangst klar for vinteren. Traktkantarellene ligger på avispapir på badegulvet og kantarellene er forvellet og lagt i fryseren. 



Det er ikke for sent med en sopptur, så kom deg ut. Kurv, kniv og soppbok er alt du trenger. Husk at traktkantarellen fint tåler frost og er å finne til snøen legger seg. Hvis du ikke føler deg trygg på hvilken sopp du kan spise bør du legge soppturen til helgen og stikke innom en av de mange soppkontrollene med det du finner. Her kan du se hvordan du finner frem til ditt nærmeste soppkontrollsted. 

2 kommentarer:

Elisabeth sa...

heihei. skulle bare stikke innom og si at jeg liker bloggen din kjempegodt..det var du som lærte meg å lage ripsgele og ripssaft. takk for en morsom og lettfattelig side for nybegynnere som meg :) vennlig hilsen elisabeth

Lekkermunn sa...

Elisabeth: Hei E, så hyggelig at du liker bloggen og så bra at du har laget ripssaft og gelé. Hvis du bor et sted det er mye rognebær, så gjør deg snart klar igjen. Etter en frostnatt eller et døgn i fryseren kan du bruke bærene til rognebærgelé. Det er godt til kraftig kjøtt. Jeg kryper til køys nå... God natt:-)