tirsdag 9. september 2008

Man tager.....rødbeter!

Jeg fortsetter min egen voksenopplæring med ingredienser jeg ikke bruker så mye til daglig. I helgen var det tid for rødbeter. Jeg skal ærlig innrømme at tidligere bruk er minimal, nei den er ikke-eksisterende! Jeg har selvsagt spist rødbeter fra glass, men jeg har ikke laget borscht eller noe annet med rødbeter (og jeg har ikke farget garn)




Rødbetsalat med fetaost

ferske rødbeter
fetaost
ruccula
ristede pinjekjerner


Rødbeter i rå form kommer du ikke så langt med (revet som råkost kanskje), så damping, baking eller koking må til. Jeg dampet rødbeter på rist i kjele i ca 1 time. Tiden som trengs vil variere med størrelsen. Rødbetene kan godt være litt fastere enn det dine ferdigkokte poteter er, men ikke mye fastere. Skrell rødbetene, skjær de i biter og bland med ruccula, fetaost og pinjekjerner. Hell en vinaigrette over. Hvis du ikke skal spise salaten med en gang kan det være lurt å vente med fetaosten. Den tar nemlig farge fra rødbetene og du vil ende opp med rosa fetaost hvis salaten står for lenge.

 

1 kommentar:

Anonym sa...

Hei,
Denne skal jeg prøve, så veldig god ut!
Det er også veldig godt å steke rødbetene i ovnen, og ha i salat med ruccola + ristet brød med smeltet chevre og honning (legg brød med chevre og honning på i ovnen noen minutter).