onsdag 15. oktober 2008

Helgens matkaos

Som nevnt før helgen så skulle lørdagen brukes på Matstreif i Oslo sentrum. Glade og fornøyde startet vi med en kaffe på Stockfleths i Lille Grensen og gikk med åpent sinn ned til bodene. Jeg har ikke sett på maken til galskap! Hvis målet var en prat med spennende matprodusenter så var det nesten umulig. Jeg er sikker på at iallefall 70 prosent av de som var der nede kun var på jakt etter gratis smaksprøver. De banet seg vei, hang over skulderen din, grafset med seg en matbit her og en smaksprøve der og så var borte igjen før du fikk sukk for deg. Det var som å være på reiselivsmessen i januar hvor folk går med gratispenner i blikket uten å benytte seg av den enorme reiselivskompetansen som man finner rett foran nesen sin.




Vi begynte å handle men mistet faktisk litt gnisten. Men vi fikk osten i boks og vi hadde en idé om hva vi ville videre, så før lunsj på Brasserie France var vi innom på polet i Pilestredet og handlet inn edle dråper. Det er ikke ofte jeg kan slenge dagens meny på disken og få tips om hva man skal drikke til akuratt dette her.



Etter en styrkende lunsj (med kir, så østers og så quiche og hvitvin) tok B og PA ansvar for å handle inn resten, mens jeg dro hjem for å hente pastamaskin, en passende vin og sopp.


Etter flere timer på kjøkkenet kunne vi sette oss til bords og nyte dagens handel. Dette er resultatet fra lørdagens matstreif

ravioli med krabbe og persille - servert med persillesmør


andrebryst med cognacmarinerte gråpærer


indrefilet av hjort med gulrøtter, traktkantareller og fjellmandelpoteter stekt og så bakt i ovnen innpakket i skinke (her skal det nevnes at vi skulle ha spist en jordskokkpuré - men de edle dråpene hadde allerede på dette tidspunktet fjernet den kollektive oppmerksomheten - så den pureen fant vi ferdig og kald i en kjele ettet desserten!) Her ble det også (bokstavlig talt) børstet støv av en Petite Ruche - Crozes-Hermitage 1998


ost
Camembert Eiker fra Eiker Gårdsysteri
Tilsiter Eiker fra Eiker Gårdsysteri
Hvit hard geitost med brennesle fra Beito
servert med plommechutney, gourmetmarmelade fra Den blinde ku og gråpærer kokt i dagens dessertvin og kanel


dessert
rosettbakkels fra Nes i Hadeland, servert med pisket rømme og hermetiserte pærer (også fra Hadeland)


så - for å forsikre oss om at alle var mette
deilig mørk sjokolade fra Northern Delights fra Kvinby i Finnmark - sjokolade fylt med multer og tyttebær



Det ble en veldig hyggelig dag, ettermiddag og kveld - og alle var vel i grunnen enige om at vi var mette! Og jeg hadde endelig sett hestebønner (ved den boden var det nemlig ingen smaksprøver)

6 kommentarer:

Anonym sa...

De sjokoladene fra Northern Delights kan jeg anbefale å prøve flere av -- jeg bestilte nylig en lett blanding derfra, inkl. Havkyss, melkesjokolade med havsalt. God!

Ellers fikk jeg samme inntrykk som deg av Matstreif: trengsel og kaos -- men et bra tiltak likevel. De trenger bare større plass.

ceciliemo sa...

Takk for fin blogg - som jeg abonnerer på via RSS. Alltid gode oppskrifter, foto og artikler.

Kjenner meg igjen i din beskrivelsen av arrangementer som Matstreif og Reiselivsmessen. Dessverre blir opplevelsen ofte ødelagt av alle som kun er der for å finne noe som er gratis.

Men ut fra menyen ser det ut til at dere greide å finne de gode leverandørene på lørdag likevel. Høres ut som en bra kveld!

pepperkverna sa...

Hadde samme opplevelse som deg. Men utifra din lørdagsberetning ser det da ut som dere fikk mye ut av det..... Menyen høres særs spiselig ut!

I fjor hadde jeg mulighet til å besøke Matstreif på fredag før hovedinnrykk. Og det var mye greiere. Da var det plass rundt bodene og mulighet for skikkelig informasjonsutveksling. Mye bedre utbytte da.
Vi hadde hjortefileteen på menyen i går, og den var bra!
Hege

Lekkermunn sa...

Morten: Jeg tenkte jeg skulle bestille noen sjokolader til jul. Snakket med hun som driver det og hun sa at man også kunne få kjøpt de på Gutta på Haugen. Jeg er helt enig i at tiltaket er bra.
Jeg snakket med de som er i Slow Food - tenkte jeg skulle melde meg inn igjen. Var medlem i flere år, men syntes det var litt for dødt der.

Cecilie: Fint navn du har:-)Hyggelig at du finner ting du liker på bloggen min. Jeg skal jo egentlig ikke klage på sluttresultetet for lørdagskvelden, men det var bare kaoset på dagen som satte meg litt ut av spill.

Hege Petterkvern:-): Det er sikkert lurt å dra på fredagen - nå gleder jeg meg til de nye planlagte mathallene på Vulkan ser dagens lys. http://www.nrk.no/programmer/tv/migrapolis/1.2819414

Anonym sa...

Flott meny dere skrudde sammen. Jordskokkpuré er så utrolig godt - sikkert like god kald? :)
Jeg skal en tur på den årlige matmessen her i Brussel i morgen, det gjenstår å se om det er like mye mange "gratispassasjerer" der. De sjokoladene høres eksklusivt gode ut.

Anonym sa...

Hei du

Morsomt å lese. Eiker gård(ysteri) - ligger det ved Hoksund? Hvis det gjør så har jeg vært der. Og det var veldig hyggelig. De har en cafe og en hel vegg i glass hvor man kan se ned på gårdens kuer i et moderne fjøs. Veldig interessant og kan anbefalles. De har ogå en egen liten butikk der. Jeg kjøpte med meg litt ost og en flaske med granskuddsirup. Damen som drev stedet var usedvanlig hyggelig. Er du på de kanter så kan det være verdt en tur innom. Kusine H