onsdag 8. oktober 2008

Raske kyllingspyd

I sommer lagde jeg noen kyllingspyd med hjemmelaget marinade og masse snadder til. Men hvis tiden er knapp eller forholdene enkle (på hyttetur for eksempel) så kan man selvsagt lage kyllingspyd mye enklere. Man tager rett og slett et god slant med currypaste fra glass, skjærer kyllingfileter i strimler. Bland paste, kylling og litt olivenolje. Lar det ligge i ca en halvtime før du trer kyllingen på trespyd og steker de i stekepanne. Strø semamfrø over og server med en ferdigkjøpt mangochutney. Enklere kan den nesten ikke gjøres?  Det må i så fall være at du ikke orker å tre kyllingen på spy og bare steker filetbitene i panna - men så lat er du vel ikke?







5 kommentarer:

Ramme Alvor sa...

FAntastisk blogg. Tror jeg har lagt igjen kommentar her, men elsker å se hva du legger ut.

Tar med meg denne oppskriften videre i livet.

Britt

Anonym sa...

Denne oppskriften fikk meg til å tenke på at det kommer en sommer da vi skal være på hytta med enkle forhold og da for eksempel denne kyllingen være en idé. Derfor oppfordrer jeg deg herved til å samle all enkel mat i en kategori. Det hadde vært alle tiders for meg! Ellers, tusen takk for en inspirerende blogg.

Stina sa...

Så fin blogg du har! Du har herved fått en ny fast leser :)

Anonym sa...

Hei, disse så og hørtes deilige ut, og jeg trenger oppskrifter på noen tapas-retter, så det er supert. Men hva er harissa?

Lekkermunn sa...

Tusen takk for veldig hyggelige tilbakemeldinger alle sammen.

Harissa er en chillipaste som du får kjøpt i små hermetikkbokser i innvandrerbutikker. Den har konsistens som en tomatpuré, men det er veldig mye mer kick i den. Bør brukes med forsiktighet. Hvis du ikke bruker hele -(jeg bruker sjelden mer enn en eller to ts) ta resten av pureen over på et rent syltetøyglass, hell over en ss med olivenolje så holder den seg i kjøleskapet et par uker. Harissa er mye brukt i det området som så fint heter Maghreb (dvs Marokko, Algerie og Tunisia)