fredag 1. august 2008

Thailandske blåskjell

For noen uker siden var jeg og spiste på Hjalmars i Hamburgsund (litt sør for Fjällbacka).  Et flott sted med gjestebrygge, hyggelig betjening, stor uteservering og god mat. Jeg spiste noen blåskjell som var veldig gode og inspirert av thailandsk kjøkken. Da jeg kom hjem forsøkte jeg meg på noe liknende. Skal jeg være helt ærlig så ble mine blåskjell bedre enn de jeg fikk servert. Så da var denne hobbykokka fornøyd.

Thailandske blåskjell
(2 personer)

1 kg blåskjell
vårløk (3 vanlige eller 6 tynne fra asiatisk butikk)
3 cm ingefær
1 stilk sitrongress
2 fedd hvitløk
1 boks kokosmelk
1 glass tørr hvitvin
saften av 1/2 lime
2 tomater
koriander
olivenolje
6 limeblader

Rens blåskjellene skikkelig. Jo bedre du renser dem, jo større sjans for at du kan spise suppen i bunn av kjelen uten å risikere tenner og gebiss. Ha olje i en stor kjele og ha i finhakket vårløk, hvitløk, sitrongress og ingefær. La dette frese godt før du har oppi hvitvinen og blåskjellene. Sett på lokk og la dette dampe til blåskjellene åpner seg. Ha i kokosmelk, limesaft, hakkede tomater og limebladene. Rør så lett rundt i kjelen og la kokosmelken bli ordentlig varm. Strø over hakket koriander og server med focaccia og aïoli. 


2 kommentarer:

Anonym sa...

I går lagde jeg Thailandske blåskjell - denne oppskriften slo alt jeg har forsøkt med blåskjell før. Nydelig!!

Jeg vil gjerne ha oppskriftene dine i bokform - løp frem og tilbake mellom PC og komfyr :-) Hva gjør jeg når jeg skal på hytta??
Janke

Lekkermunn sa...

Janke: Hehe - du må få tråløst på hytta eller leie inn meg da:-)
Så hyggelig at blåskjellene smakte.