torsdag 11. desember 2008

Fransk nougat

Jeg har i mange år vist at fotografer jukser med matbilder og etter å ha kjøpt en bok som heter Food Styling vet jeg ennå mer om det. Derfor er jeg rask til å skylde på juksebilder i blader og bøker hvis jeg selv ikke får til ting. I helgen lagde jeg for første gang i mitt liv fransk nougat. Jeg har alltid likt det, faktisk har jeg likt det så godt at jeg bevisst har unngått å lage det. Bildene til oppskriften så gode ut og min ble like fin. Problemet var at min nougat skiftet karakter i løpet av natten. Enten har jeg gjort noe feil eller så har de som laget oppskriften unnlatt å fortelle meg alt jeg trenger å vite....
Det stod nemlig i oppskriften at man godt kunne strø litt ekstra melis over nougaten etter at den hadde tørket noen timer. Det gjorde jeg! Jeg skal den i passelige biter og rullet bitene i litt melis. Så la jeg de i en fin skål. Neste morgen var alt sammen sunket sammen til en kompakt masse. Så jeg tror trikset med denne oppskriften er å skjære opp passende biter og pakke de inn enkeltvis i cellofan. Dette var iallefall verd et forsøk. Godt var det og fransk julestemning ble det.

Fransk nougat

250 gram mandler
150 gram sukker
210 gram honning
1/2 ts vaniljesukker
1 eggehvite
1/4 ts bakepulver
40 gram røde cocktailbær (valgfritt)
40 gram kandisert eller syltet appelsinskal (valgfritt)
melis

Skold mandlene og hakk de grovt. Rist de i oven på 200 grader i ca 15 minutter (til de begynner å bli gyldne). Pisk hviten stiv sammen med bakepulver. Ha sukker, honning og vaniljesukker i en kjele og la det koke opp. Rør hele tiden og kok massen til temperaturen er 112 grader (du trenger et sukkertermometer). Ha den kokende massen av varmen og hell laken sakte ned i den stive eggehviten. Bruk en kjøkkenmaskin og kjør den på full guffe til alt er godt blandet. Deretter senker du farten og pisker i to minutter til. Rør så inn mandler, cocktailbær og appelsinskal. Legg et bakepapir utover benken og strø godt med melis på papiret. Hell massen over og legg et nytt bakepapir på toppen. Ta så en kjevle og rull ut sammen så du har en passende tykkelse. La nougaten tørke et par timer. Skjær den så i passende stykker. Son tidligere nevnt, nougat er ganske klissete, så rull de i melis og pakk bitene inn i cellofan.

Ingen kommentarer: