onsdag 17. desember 2008

Hvit gløgg




Jeg er litt sent ute med dagens kalenderinnlegg, men her kommer iallefall et lite tips til en hvitvinsgløgg. Jeg fikk det servert i en 40-årslag i helgen, husket en halv oppskrift. Så dette er en såkalt måfågløgg.

Hvitvinsgløgg
(til 2 personer)

1/2 liter hvitvin (jeg brukte en sør-afrikansk Chenin Blanc)
20 nellikspiker
10 kardemommefrø
1 kanelstang
1 ss flytende honning

Gi nellikspiker og kardemommefrø en rask runde i en morter. Ha krydderet i vinen og la det trekke en halvtimes tid før du varmer opp vinen. Pass på at vinen ikke koker. Sil av krydderet og ha i honning før servering. Jeg pyntet med tykke appelsinskiver med nellikspiker. 
Hvis du syntes vinsmaken blir for sterk kan du kanskje prøve med litt eplejuice i. Jeg har ikke prøvd det, men det er verd et forsøk. 
Lærdom på veien: Jeg syntes at min gløgg ble litt "grumsete", selv om jeg silte av krydderet før servering. Jeg tenkte at jeg ville få ut mer smak med å knuse krydderet, men det vil nok også gjøre gløggen mer uklar. Hvis du ønsker den så klar som mulig vil det sikkert være best å ikke knuse krydderet. 



Ingen kommentarer: