fredag 12. desember 2008

Matblader som julegaver

Hvis du ennå ikke er ferdig med alle julegavene så er du kanskje interessert i noen gavetips. Hva med å gi bort et abonnement på et matblad til jul? Er du ferdig med julegavene kan du jo gi noen andre et tips om at du ønsker deg et årsabonnement i julegave.
Jeg burde for lengst ha mottatt en premie fra Narvesens for pengebruken min i mathyllene. Jeg abonnerer av og til, men jeg handler også mye i "løsvekt". Blant annet fordi jeg ved å titte i hyllene raskt finner frem til eventuelle nye blader. Men her er noen tips fra meg:
  • Først vil jeg nevne det norske bladet jeg syntes er det beste for tiden - og det er Nord Matmagasinet. Bladet har blitt kåret til Årets matformidler og det er vel fortjent. Bladet har fokus på nordisk mat, de presenterer mange nisjeprodusenter og av oppskrifter er det en god blanding av klassisk, moderne, avansert og enkelt. Abonnement kan bestilles her.
  • Som ung student i Bergen løp jeg i 1995 rundt fra bladhylle til bladhylle for å finne et nytt svensk blad som nettopp var lansert. Bladet var Elle à la carte (nå Elle mat & vin) og første nummer kom aldri over fjellet. Men fra og med nummer to har jeg kjøpt hvert eneste nummer. Selv når jeg studerte i Frankrike fikk jeg venner til å handle inn de bladene jeg gikk glipp av. Bladet er...ja, fantastisk og det har gleder meg i årevis og gitt mye inspirasjon. Abonnement kan bestilles her.
  • BBC Good Food er en gammel traust traver, men likevel et blad jeg stadig går tilbake til. Det er ikke det spenstigste matbladet som finnes, men det er likevel verd sine penger. Mest oppskrifter, men også noen gode artikler. Har ofte step-by-step oppskrifter. Abonnement kan bestilles her.
  • BBC også et har et mye sprekere blad enn Good Food og det er bladet Olive. Det er fortsatt fokus på oppskrifter, men det er også endel reiseartikler, tips om gode restauranter i både Storbritania og Europa ellers. Abonnement kan bestilles her.
  • Waitrose Food Illustrated har jeg abonnert på i flere år. Jeg abonnerer ikke for øyeblikket, men jeg sender alltid en bestilling hvis det er noen skal innom en Waitrose-butikk i England. Selv om bladet i hovedsak forholder seg til ingredienser man kan finne hvor som helst, så er det likevel noe preget av at det er magasinet til en butikkjede. Likevel er det verd pengene - og jeg syntes matbildene i dette bladet er gode. Abonnement kan bestilles her.
  • Hvis du klarer deg på fransk vil jeg anbefale Cuisine et Vins de France. Dette er ikke av de mest glossy bladene som finnes, men det er gode oppskrifter og en flott innføring i det franske kjøkkenet. Abonnement kan bestilles her.
Hvis du ikke vil kjøpe et abonnement, men bare vil gi bort et knippe med gode matblader vil jeg i tillegg anbefale følgende fra Narvesens hyller: Gastro (dansk blad om mad, vin, grej & rejser), Donna Hay Magazine og sist men ikke minst; det flotteste bladet og de beste matbildene; australske Vogue Entertaining & Travel.

PS. Viste du at du kan få Vinmomopolets blad gratis hjem i postenkassa? Det kan bestilles her.



1 kommentar:

Anonym sa...

Hva med Maison Mat & Vin?? Abonnement kan bestilles her: www.matvin.no

Hilsen Hanne Stensvold, journalist i Mat & Vin og leser av denne fine bloggen ;-D