lørdag 13. desember 2008

Brente mandler

Jeg fortalte tidligere denne uken at det var vært et bevist valg å ikke lære meg hvordan man lager fransk nougat. Det samme kan i grunnen sies om brente mandler. Jeg syntes det er så utrolig godt, samtidig som jeg har vett til å forstå hvor usunt det. Men nå har jeg laget min første dose med brante mandler og jeg er redd det kommer til å bli noen ladninger til før julen kommer. 
Jeg føler samtidig at tiden kan være inne for å komme med en oppklarende opplysning: Hvis dere tror at jeg spiser opp alle disse tingene jeg lager selv kan beroliges med at jeg tar med det meste på jobben og lar andre meske seg med det...

Brente mandler

250 gram mandler
250 gram sukker
1/2 dl vann
1 ts vaniljesukker

Ha alle ingrediensene sammen i en tykkbunnet kjele. Varm det raskt opp og rør hele tiden. Først vil sukkeret begynne å smelte og vannet fordamper. Væsken blir først blank og rennende, rør videre, nå begynner sukkeret igjen å krystalisere seg og man har følelsen av at man har mislykkes. Men rør videre til sukkeret igjen smelter og legger seg fint rundt hver enkelt mandel. Legg mandlene ut på et bakepapir og bruk to gafler til å skille flest mulig mandler fra hverandre. La mandlene kjøles helt ned før du putter de over på et tett glass.


Ingen kommentarer: