søndag 7. desember 2008

Gratinert blomkål med bacon og blåmuggost

I går kveld lå det et andebryst i kjøleskapet og ventet på at jeg skulle finne på noe moro. Tiden gikk og jeg bakte og bakte, så når klokken var 22 og jeg har ryddet opp etter laging av seks bloggposter fristet det ikke med and. Det som fristet var blomkål og bacon - så da ble det slik. Jeg spiser gjerne denne retten alene, men det er også god som tilbehør til en kjøttrett, f.eks. en svinestek (selv om jeg tror jeg hadde droppet baconet da)

Grantinert blomkål med bacon og Norzola

1 blomkål
30 gram smør
30 gram mel
1/2 liter melk
1/2 Norzolaost
bacon

Skjær blomkålen opp i buketter. La de trekke i to-tre minutter i godt saltet vann. Ha blomkålen over i en ildfast form. La hvit saus - smelt smøret i en kjele - rør inn melet. Ha i melken litt og litt. Ha til slutt i blåmuggosten og rør til den har smeltet. Hell sausen over blomkålen og stek den i oven i ca. 20 minutter på 200 grader. Stek bacon og ha det over sausen før servering.


Ingen kommentarer: