mandag 8. desember 2008

Havregrynskuler

Når julen ruller inn og det stadig bæres frem ting som skal spiser er det godt med et sunt alibi. Jeg lar meg alltid lure av godsaker som inneholder havregryn, da føler jeg meg nemlig veldig sunn. Søsteren min og jeg pleide som barn å lage en barnevennlig variant av disse når vi var alene hjemme. Problemet var at vi aldri fikk rullet ut massen til kuler. Vi satt bare med hver vår skje og spise rett fra bollen. Rabaldermo-kuler kalte vi dem. 
Nå er selvkontrollen litt bedre og kulene er rullet....

Havregrynskuler

200 gram havregryn (bruk små gryn)
100 gram sukker
4 ss kakao
50 gram smør
1/2 dl sterk kald kaffe
(evt. litt tørkede chillifrø)

Bland sammen havregryn, sukker og kakao. Kna inn smøret. Hvis du vil ha litt fart på kulene kan du ha i en halv ts med chilifrø i kaffen mens den fortsatt er varm. Bland den kalde kaffen i deigen og trill kuler. La kulene ligge iallefall to timer før de serveres eller pakkes i cellofan til gaver. Du kan evt. rulle kulene i litt melis.

5 kommentarer:

Ramme Alvor sa...

Hei! Er ikke så slink å leggje att kommentarar, men må berre tilkjennegje at eg er innom kvar dag og nyt godt av alt det flotte du legg ut her.

Helsing ei som er takknemleg for bloggen din :)

Britt

Lekkermunn sa...

Britt: Det er hyggelig å høre fra en fast leser:-) Jeg håper du lar deg friste til å lage noe fra julekalenderen.

Anonym sa...

Gjett om vi skal lage disse på juleverksted i morgen :) Vi får se om det blir noen igjen etter endt verksted.....
Takk for en super julekalender. Jeg gleder meg hver morgen til å se hva nytt du kommer med. Du fikk meg også til å pusse en bolle hjemme i helgen som hadde blitt litt stygg....

Lekkermunn sa...

Maud: Lykke til - enkle og gode til juleverksted. Det var jenta si som fikk pusset sølvet sitt:-)

fnugg sa...

Vi lagde noe som lignet veldig da jeg var liten, det het noe så politisk ukorrekt som Negerboller i kokeboka. Vi lagde dem etter skoletid og forspiste oss på det mens vi så på video. Og vi pleide å rulle dem i kokos, det er skikkelig godt, dessuten har jeg hørt at kokosfett er ganske sunt:)