tirsdag 9. desember 2008

Anispletter

Jeg baker vanligvis ikke mer enn to slag kaker til jul, men denne julekalenderen krevet jo sitt. Så i helgen dro jeg frem en oppskrift jeg har hatt stående i en perm i flere år (så denne oppskriften er rett og slett stjålet...jeg tror det er fra bladet Isabelle).

Anispletter

2 egg
140 gram melis
165 gram hvetemel
1 ts anisfrø (knuses i morter)
2 ts anisfrø (hele)

Pisk sammen egg og melis til en kremet masse. Blad inn mel og knuste anisfrø i deigen. Ha deigen i en sprøytepose og sprøyt ut kakene på bakepapir. Jeg hadde 16 kaker per brett. Strø over de hele anisfrøene og LA KAKENE STÅ I ROMTEMPERATUR natten over. Dagen etter baker du kakene i ovnen i 35 minutter på 120 grader. Jeg stekte tre brett før jeg fant en riktig temperatur for min ovn. I oppskriften stod det 100 grader i 30 minutter, men da var mine kaker harde på toppen og fortsatt rå under. Føl deg frem med ovnen din. Oppbevar kakene i en lufttett boks.

1 kommentar:

Anonym sa...

Hei hei
Super julekalender, et lite lyspunkt hver dag :-)

For en stund siden laget jeg en av oppskriftene dine med kokosmelkpulver, nå har jeg en hel pose i skapet som jeg ikke vet hva jeg kan bruke til (bortsett fra wok retten din, som var veldig god).
Har du andre tips?